EG Pasientsky Brukermanual
HjemmesidenPålogging
  • EG Pasientsky brukermanual
  • Start med systemet
    • Forberedelser
    • Videokurs
    • Quickguide - Konfigurasjon første dagen
  • Endringslogg
    • Endringslogg 2024
    • Endringslogg 2023
    • Endringslogg 2022
    • Endringslogg 2021
    • Endringslogg 2016-2020
      • Endringslogg 2020
      • Endringslogg 2019
      • Endringslogg 2018
      • Endringslogg 2017
      • Endringslogg 2016
    • Oppdatering av skjemaer
  • Tips
    • Ferie og fravær
    • For deg som jobber hjemmefra
    • For svaksynte
    • Sesongtips
      • ❄️Tips for vinterferie
      • 🧹Tips for å rydde opp i systemet
    • Covid-19
      • Takster og rapportering for Covid-19 vaksinering
      • Uttrekk av risikopasienter
      • Tilpass timeboken for Covid-19 vaksinering
      • Hurtigtest og svarrapport
      • Covid-19 prøvesvar fra Sykehuspartner
  • Moduler og funksjoner
  • Generelt
    • Logg inn
    • Hva ser jeg
    • Pasientkortet
    • Dine innstillinger
    • Opprette nye pasienter
    • Relasjoner
    • Varslinger til pasient
    • Markere pasient mors
    • Koble opp NHN-Fjernstyring
    • Hurtigtaster / Snarveier
    • Begreper
  • Post
    • Oversikt
    • Bruk
      • Varsling til pasient
      • Mottatte meldinger
    • Oppsett og innstillinger
      • E-konsultasjoner
      • Opprett maler
    • Ofte stilte spørsmål
  • Timebok
    • Oversikt
    • Oppsett
      • Online booking
      • Ankomstregistrering
    • Bruk
      • Avlyse og blokkere timer
      • Gruppetimer
      • Telefontimer
      • Pasientreiser
      • Timeforespørseler
  • Økonomi
    • Oppsett
      • Opprett regnskap
      • Opprett takster
      • Tilgang og rettigheter
      • Koble til betalingsterminal
        • Terminaler med skyløsning
        • Terminaler med lokal tilkobling
    • Bruk
      • Opprett regningskort
      • Endre og rette opp regningskort
      • Samleregning
      • Rapporter
        • Eksportering av rapporter (NY)
        • Ordne excel-fil
    • Helfo
      • Oppgjør for kommunale klinikker
      • Frikort og garantikoder
      • Tidsoverlapp
      • H2a- og H2b-taksten
    • Automatiske takster
    • Forsikring
      • Oppsett
      • Bruk
    • Pasientsky Faktura
      • Opprett og følg opp faktura
    • EG Pasientsky Betaling
      • EG Behandlerportal
      • Terminal
  • Videokonsultasjon
  • Telefoni
    • Bruk
    • Telefoninnstillinger
    • Anropsinnstillinger
    • Anropshistorikk
    • Utstyr for VoIP og video
      • Jabra-programvare
  • Journal
    • Tilgang til journaldata
    • Journalnotat
      • Behandlingsforløp
      • Overføre og motta journal
      • Journalmaler
      • Endre journalnotater
      • Objektive målinger
    • Utskrift
    • Elektroniske meldinger
      • Legeerklæring
      • PLO-meldinger
      • Sykmelding
      • Rekvisisjon
      • Henvisning
      • Dialogmelding
      • Epikrise
      • Tjenestebasert adressering
    • Andre funksjoner
      • Legg til fil
        • Skanning
      • Dokument til pasient
      • Dokumentmaler
      • Skjemaer
  • Lab
    • Oppsett
    • Bruk
    • Lab-integrasjoner
      • Fürst Forum
      • Fürst Forum Web
      • eUnilabs
      • DIPS Interactor
        • DIPS Interactor Sky
      • HP Link
      • IHR
      • Welch Allyn
      • Spirare
      • Zafena
  • Medisin
    • Sammenstille med RF
    • Ordinasjoner
      • Strukturert dosering
    • Resept
      • Blå resept
      • Preparater uten markedsføringstillatelse
    • SLV-varsler
    • Lokal varekatalog
    • Multidose på papir
    • Legemiddelgjennomgang
    • Behandlingsinformasjon
      • Legemiddelrekasjoner
      • Pasienter i PLO
      • Pasienter i LAR
      • Samtykkeliste og reservasjon
  • SYSVAK
  • Tidslinje
  • Tilbakemeldinger
  • Integrasjoner
    • Behandlernettverk - online booking
    • Enhetsadministrasjon
    • ExorLive
    • HelseNorge
    • Integrasjon til Kjernejournal
    • Leyr
    • Omilon
  • Administrasjon
    • Klinikkadministrator
      • Klinikkoppsett
        • Ansatte
          • Vikar og fravær
        • Grupper
        • Basis
        • Åpningstider
        • Systeminnstillinger
        • Moduler
        • Nettside
          • Tilgjengelighetserklæring
        • Skriftlige avtaler
    • Klinikkmodulen
      • Meldingslogg
      • Pasientliste
      • Kontaktliste
      • Kundeliste
      • Venteliste
      • Filarkiv
      • Rapporter og statistikk
      • Innsynslogg
  • Ressurser for klinikk
    • Ressurser for klinikk
    • Tjenester for pasienter
Powered by GitBook
On this page
  • Oppsett
  • Sende meldinger
  • Sendte meldinger
  • Motta meldinger
  • Håndtere mottatte meldinger
  • Videresende melding til annen behandler
  • Meldinger som feiler
  • Oversikt over pasientens meldinger
  • Ofte stilte spørsmål

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Journal

Elektroniske meldinger

Lær hvordan du sender og mottar elektroniske meldinger i systemet.

PreviousUtskriftNextLegeerklæring

Last updated 9 months ago

Was this helpful?

Plattformen støtter elektronisk meldingsutveksling over Norsk Helsenett. Som medlem i Helsenettet kan du, via vårt system og helsenettet, kommunisere digitalt med andre aktører i Helsenettet om alt fra blodprøve- og røntgensvar til henvisninger og epikriser.

Les mer om tjenesten hos .

Oppsett

For at klinikken og de ansatte skal kunne sende og motta elektroniske meldinger, kreves det konfigurasjon. Dette setter vi opp for dere. Følgende oppsett må til:

  • Integrasjon med Norsk Helsenett og tilleggstjenesten elektroniske meldinger må være aktivert for klinikken.

  • Buypass sertifikater for meldingsutveksling må være registrert.

  • For enkelte typer meldinger må HER-ID for klinikken og hver bruker være lagt til.

  • EDI-adresse tilsvarende det som er registrert i NHN Adresseregisteret må være lagt til, for de fleste typer meldinger.

  • CPA-ID må være registrert for meldinger til NAV.

  • Ansatte må ha sitt Buypass smartkort tilgjengelig for signering av enkelte meldinger, som for eksempel sykmelding.

Sende meldinger

Det er kun behandlingsnotat, henvisning, sykmelding og legeerklæring som lagres automatisk selv.

Dersom du jobber med en av de andre meldingene bortsett fra de som er nevnt, pass på å ikke klikke et annet sted utenfor meldingsvinduet i plattformen. Meldingen lagres ikke automatisk og den blir borte.

Alle elektroniske meldinger tilknyttet journalen kan opprettes fra bindersikonet i et behandlingsnotat, eller ved bruk av hurtigtaster.

  • Når du skriver et behandlingsnotat, søk etter vedlegg med hurtigtasten ALT + ().

  • Søk etter hurtigtaster ved å klikke CTRL + Space ().

Du kan også sette avsender til en av tjenestene oppført på klinikken, dersom dere selv bruker tjenestebasert addressering.

Les mer om hvordan du sender hver enkelt melding i menyen til venstre.

Sendte meldinger

Alle elektroniske meldinger du har sendt, finner du igjen:

Motta meldinger

Elektroniske meldinger som du mottar fra andre behandlere og institusjoner, kommer inn i Postmodulen og som journalhendelse i pasientens journal.

I Post, finnes postkassen Tilbakemelding i alle hovedpostkasser. Her er alle de elektroniske meldingene kategorisert.

Du kan filtrere på de ulike elektroniske meldingene under Kommunikasjonstype i postkassen.

Håndtere mottatte meldinger

Hvordan du håndterer mottatte elektroniske meldinger, avhenger av type melding.

Les mer om håndtering av hver enkelt meldingstype i menyen til venstre.

Videresende melding til annen behandler

Det er mulig å videresende elektroniske meldinger, dersom meldingen for eksempel er blitt sendt til feil behandler.

Du kan videresende meldinger dersom du:

  • Selv er mottaker av meldingen eller

  • Har tilgang til alle meldinger på klinikken.

Meldinger kan videresendes til hvilke som helst stillinger, grupper eller de som har en bestemt funksjon i en gruppe.

  1. Åpne meldingen du vil videresende.

  2. Klikk Videresend.

  3. Velg deltakeren meldingen skal videresendes til. Når du videresender, blir du selv fjernet som deltaker av meldingen.

  • Merk at meldingen må være åpen for å kunne videresendes.

  • Tekst som skrives inn i svarfelt på dialogmeldinger som kan besvares, vil ikke bli inkludert når du videresender meldingen internt.

Meldinger som feiler

Dersom en elektronisk melding feiler, altså ikke går igjennom til mottakeren, vil du varsles om dette i Viktige varsler. Åpne meldingen for å se feilmelding og eventuelt foreta endringer.

Oversikt over pasientens meldinger

I journalen til aktuell pasient, klikk Post.

Her har du full oversikt over alle sendte og mottatte meldinger for pasienten, kategorisert i type melding. Her ligger også andre meldinger som e-dialog, e-konsultasjoner, LAB-rekvisisjoner og LAB-resultat.

Veksle mellom de ulike fanene ved å klikke på dem eller bruke tab-tasten på tastaturet. Du kan åpne meldingen i sin helhet og se mer informasjon rundt den, ved å klikke på den i listen.

Ofte stilte spørsmål

Jeg ønsker å legge til kopimottaker i en rekvisisjon, er dette mulig? Ved oppdatering til Rekvisisjon 1.6 ble muligheten for å legge til kopimottaker fjernet da NHN ikke tilbyr dette i sine meldingstjenester.

Mottakerfeltet i hver melding er koblet opp mot NHN Adresseregisteret. Her kan du søke etter behandler, klinikk, institusjon eller tjeneste. Sistnevnte er kun mulig dersom mottakeren du skal sende til er oppført med i adresseregisteret.

som

som i pasientens løpende journal

i postkassen i Postmodulen

i

i i pasientens journal

Noen meldinger krever (ikke med Buypass-kort), for å kvittere for at du har sett meldingen. Meldinger du signerer blir arkivert og flytter seg til postkassen Arkiv.

I noen meldinger kan du , for eksempel i en mottatt rekvisisjon.

Noen meldinger kan , som for eksempel dialogmeldinger av typen Forespørsel.

Noen meldinger kan inneholde vedlegg, for eksempel dialogmeldinger. Disse kan du

Merk at kun klinikkadministrator kan gi andre ansatte tilgang til alle meldinger på klinikken. Les hvordan .‌

Klikk Videresend ().

Mottakeren mottar meldingen i sin innboks og kan .

Les mer om hvordan du ser status på de ulike meldingene og eventuelt feilsøker i

Jeg mistenker at en elektronisk melding (epikrise, henvisning, dialogmelding, rekvisisjon eller sykmelding) ikke har kommet frem. Hva gjør jeg? Gå til Klinikkmodulen i modulmenyen til venstre og velg Meldingslogg. Her finner du oversikt over alle meldinger og kan sjekke status og eventuell feilmeldinger. Opprett meldingen på nytt dersom den har feilet.

tjenestebasert addressering
vedlegg i journalnotatet
journalhendelse
Mine sendte
Meldingsloggen
signering
rapportere avvik
besvares
åpne ved å klikke på dem.
her
se hvordan
Meldingslogg.
Post
håndtere den
Norsk Helsenett
se hvordan
se hvordan
Du har tilgang til elektroniske meldinger fra et nytt behandlingsnotat
Søk etter mottakere registrert i NHN Adresseregisteret
Du mottar elektroniske meldinger i postmodulen.
Filtrer på ulike typer meldinger i postkassene
Du varsles om meldinger som feiler i Viktige varsler
Post i pasientens journal gir deg full oversikt over alle meldinger