Takster og rapportering for Covid-19 vaksinering
Last updated
Last updated
Merk at per i dag er det kun Oslo kommune som vil ta i bruk denne løsningen.
Det er lagt til to nye takstkoder (61c og 61d) som gjelder for koronavaksinering på dagtid og kveldstid.
61c: Vaksinering av egne listeinnbyggere mot covid-19 på dagtid.
61d: Vaksinering av egne listeinnbyggere mot covid-19 på kveld, natt og helgedager.
Takstene skal ikke innrapporteres til Helfo, og vil brukes til å telle opp antall utførte vaksinasjoner i kommuner der det avtales at fastlegene skal bistå med vaksineringen. Det vil her være kommunen som utbetaler godtgjørelse for utført vaksinering på bakgrunn av mottatt rapport om omfanget av vaksineringen.
Pasienten skal ikke betale for vaksinering og takstene skal brukes til å telle opp antall utførte vaksinasjoner.
For bruk av taksten er det krav om elektronisk registrering i sanntid i SYSVAK.
Taksten kan også tas der hjelpepersonell utfører vaksinering på delegasjon fra fastlege.
Taksten kan bare benyttes i de tilfellene der kommunen har bedt fastlegen om å tilby vaksinering.
Gå til Konfigurasjon og innstillinger , velg Takster (se hvor), og trykk på Legg til ny takst.
Under Takstkode legger du inn 61c.
Under Legg til beskrivelse kan du legge til "Vaksinering mot covid-19, dagsats."
Huk på ‘Ved å skjule navnet, vil navnet erstattes med ordet "Behandling". Dette er for å sikre at det ikke fremstår sensitive informasjon på.’
Sett Takstpris til 1 kr.
Under Taksttype velg Standard salg uten MVA.
Trykk på Legg til.
For taksten 61d, gjenta prosessen, men i beskrivelsen kan du legge til "Vaksinering mot covid-19, kveld/natt og helgedagssats". Se eksempel her.
Pasienten skal ikke betale for vaksinering, når du oppretter regningskort må du derfor gjøre følgende:
I Takst-feltet kan du søke etter takster.
Skriv inn Rabatt da vil det dukke opp en rabatt-takst hvor du legger inn beløpet pasienten skal få i rabatt.
Trykk på Opprett regning for å lage regningskortet.
Gå til Økonomimodulen og velg Eksportering av rapporter.
Under Rapport, velg Takstoversikt.
Velg regnskap og aktør, og under Datogrunnlag, velg Opprettelsesdato.
Velg perioden du vil hente rapporten for å trykk på Last ned som .CSV. Rapporten kan åpnes i Excel.
Merk at rapporten inneholder alle takstene som er benyttet i perioden. Du må redigerer dokumentet slik at det kun inneholder den informasjonen kommunen trenger.
Takstene kan kobles til egne timetyper under Timetyper i Konfigurasjon og innstillinger eller du kan legge de til manuelt når du oppretter regningskortet. Du kan lese om Timetyper her.