Pasientkortet
Lær mer om pasientkortet her.
Last updated
Was this helpful?
Lær mer om pasientkortet her.
Last updated
Was this helpful?
På pasientkortet finner du alt av kontakt- og administrativ informasjon om pasienten. Pasientkortet er delt opp i ulike seksjoner, som du enkelt kan organisere selv.
Pasientkortet kan minimeres om du trenger å gjøre andre ting samtidig.
I midten finner du område-menyen. Hvilke områder du har her, avhenger av hvilke moduler som er aktivert.
Klikk på et område nedenfor for å lese mer om hvert område.
Oppsettet du velger vil kun gjelde for din bruker, men vil være likt for alle pasientene dine.
Oppsettet kan når som helst tilbakestilles.
Pasientens fastlege er alltid synlig og informasjonen er hentet fra HelseNorge.
Det vil alltid være fastlegen hentet fra NHN som automatisk legges til i elektroniske meldinger, slik som for eksempel epikriser.
I Sosial-området på pasientkortet kan du legge til en viktig merknad om pasient. Merknaden er synlig for alle på klinikken og gir dermed mulighet til å varsle andre ansatte om viktige forhold rundt pasienten. Eksempler kan være om pasienten har en oppførsel verdt å være forberedt på, om pasienten skylder penger, notis om at pasienten må møte til time neste gang resept skal fornyes eller liknende. Feltet kan også brukes for påminnelser til seg selv, som for eksempel "husk å sjekke stoffskifte ved neste konsultasjon".
Velg kilde for merknaden.
Skriv inn merknaden og lagre.
Merknaden vises når pasienten er aktivert i søkefeltet og du holder musepekeren over. Den vises også under sosial informasjon i pasientens journal.
Hvordan håndterer jeg informasjonen fra forrige system, slik som adresse? Vi henter kontaktinformasjon fra ditt forrige system automatisk, men vi anbefaler likevel å bruke Folkeregistrert adresse.
Klikk på Handlinger, søk i folkeregisteret, og legg til adressen. Når dette er gjort, kan du trykke på Gjennomgå og Merk som håndtert.
Hvor finner jeg pasientens fastlege? Fastlegen som er registrert på pasienten er alltid synlig i pasientkortet. Dersom feltet er tomt kan det være at det er kommunen som eier fastlegelisten.
Pasientene ringer og lurer på hvorfor de ikke får sms-varsel når de har mottatt en ny melding/time? Klikk på Varslinger fra menyen for å sjekke om varslingene har feilet eller ikke. Sjekk også om det er registrert e-post eller telefonnummer på pasienten.
Hvor finner jeg oversikt over pasientens betalinger? Klikk på Økonomi fra menyen. Velg ditt regnskap og eventuelle datoer du ønsker oversikt over.
Velg en pasient i søkefeltet. Klikk på navnet eller bruk hurtigtasten Alt+P
for å åpne pasientkortet .
Du kan søke, og sette opp menyen selv. Klikk på tannhjulet for å administrere menyen:
Velg favoritter ().
Sett opp menyen og rekkefølgen ().
Velg hva som ikke skal være synlig i menyen ().
Se og redigere kontaktinformasjonen til pasienten. Hent informasjon fra Folkeregisteret ved å klikke på Handlinger ().
Status over varslinger som er sendt og feilet. Les mer om .
Legge til frikort eller eventuelt andre koder. Legge til språk og behov for tolk. Merke pasienten som rullestolbruker ().
Legg til ansettelser, bosituasjon og annen informasjon om pasienten. Dette vil også være synlig i journalen og vil automatisk bli lagt til i ulike meldinger dersom dette er lagt til. Her kan du også legge til en viktig merknad om pasienten. Les mer om .
Merk at relasjonen må legges til av dere på klinikken, men pasienten kan selv velge å gi relasjoner tilgang til sin profil. Dersom det gjelder småbarn må relasjonen og tilgangen for mor/far gis fra klinikken. Mulighet til å gi tilgang for å administrere timer og lignende til relasjonen ().
Oversikt over pasientens legemiddelrekasjoner og annen kritisk informasjon. Les mer om hvorda.
Oversikt over pasientens rekvirerte reiser. Mulighet til å åpne Pasientreiser (), eller opprette rekvisisjon hvor relevant informasjon kopieres til Pasientreiser ().
Legge til en annen standard betaler enn pasienten selv (en bedrift) fra nedtrekksmenyen. Listen hentes fra .
Lær eller .
Pasientens kontaktinformasjon og informasjon om pasientens frikort vil alltid være synlig i pasientkortet ().
I tilfelle du manuelt legger til en Fastlege i EG Pasientsky-plattform (), vil den ikke synkroniseres med HelseNorge og vil forsvinne når fastlegelisten er synkronisert.
Du kan klikk på Endre fastlege for å se mer informasjon ().
Pasientens fastlege er også alltid synlig. Fastlegen som er registrert på pasienten vil både være i NHN Fastlegeregister eller kun via EG Pasientsky-plattformen. Klikk på Endre fastlege for å se mer informasjon ().
I tillegg kan du legge til snarveier for ulike handlinger som også alltid vil være synlig ().
Merk: Denne funksjonen er kun tilgjengelig for deg som benytter vår .
I Sosial-fanen, klikk Legg til i feltet for Viktig merknad ().
I tilfelle du manuelt legger til en , vil den ikke synkroniseres med NHN og vil forsvinne når fastlegelisten er synkronisert.