EG Pasientsky Brukermanual
HjemmesidenPålogging
  • EG Pasientsky brukermanual
  • Start med systemet
    • Forberedelser
    • Videokurs
    • Quickguide - Konfigurasjon første dagen
  • Endringslogg
    • Endringslogg 2024
    • Endringslogg 2023
    • Endringslogg 2022
    • Endringslogg 2021
    • Endringslogg 2016-2020
      • Endringslogg 2020
      • Endringslogg 2019
      • Endringslogg 2018
      • Endringslogg 2017
      • Endringslogg 2016
    • Oppdatering av skjemaer
  • Tips
    • Ferie og fravær
    • For deg som jobber hjemmefra
    • For svaksynte
    • Sesongtips
      • ❄️Tips for vinterferie
      • 🧹Tips for å rydde opp i systemet
    • Covid-19
      • Takster og rapportering for Covid-19 vaksinering
      • Uttrekk av risikopasienter
      • Tilpass timeboken for Covid-19 vaksinering
      • Hurtigtest og svarrapport
      • Covid-19 prøvesvar fra Sykehuspartner
  • Moduler og funksjoner
  • Generelt
    • Logg inn
    • Hva ser jeg
    • Pasientkortet
    • Dine innstillinger
    • Opprette nye pasienter
    • Relasjoner
    • Varslinger til pasient
    • Markere pasient mors
    • Koble opp NHN-Fjernstyring
    • Hurtigtaster / Snarveier
    • Begreper
  • Post
    • Oversikt
    • Bruk
      • Varsling til pasient
      • Mottatte meldinger
    • Oppsett og innstillinger
      • E-konsultasjoner
      • Opprett maler
    • Ofte stilte spørsmål
  • Timebok
    • Oversikt
    • Oppsett
      • Online booking
      • Ankomstregistrering
    • Bruk
      • Avlyse og blokkere timer
      • Gruppetimer
      • Telefontimer
      • Pasientreiser
      • Timeforespørseler
  • Økonomi
    • Oppsett
      • Opprett regnskap
      • Opprett takster
      • Tilgang og rettigheter
      • Koble til betalingsterminal
        • Terminaler med skyløsning
        • Terminaler med lokal tilkobling
    • Bruk
      • Opprett regningskort
      • Endre og rette opp regningskort
      • Samleregning
      • Rapporter
        • Eksportering av rapporter (NY)
        • Ordne excel-fil
    • Helfo
      • Oppgjør for kommunale klinikker
      • Frikort og garantikoder
      • Tidsoverlapp
      • H2a- og H2b-taksten
    • Automatiske takster
    • Forsikring
      • Oppsett
      • Bruk
    • Pasientsky Faktura
      • Opprett og følg opp faktura
    • EG Pasientsky Betaling
      • EG Behandlerportal
      • Terminal
  • Videokonsultasjon
  • Telefoni
    • Bruk
    • Telefoninnstillinger
    • Anropsinnstillinger
    • Anropshistorikk
    • Utstyr for VoIP og video
      • Jabra-programvare
  • Journal
    • Tilgang til journaldata
    • Journalnotat
      • Behandlingsforløp
      • Overføre og motta journal
      • Journalmaler
      • Endre journalnotater
      • Objektive målinger
    • Utskrift
    • Elektroniske meldinger
      • Legeerklæring
      • PLO-meldinger
      • Sykmelding
      • Rekvisisjon
      • Henvisning
      • Dialogmelding
      • Epikrise
      • Tjenestebasert adressering
    • Andre funksjoner
      • Legg til fil
        • Skanning
      • Dokument til pasient
      • Dokumentmaler
      • Skjemaer
  • Lab
    • Oppsett
    • Bruk
    • Lab-integrasjoner
      • Fürst Forum
      • Fürst Forum Web
      • eUnilabs
      • DIPS Interactor
        • DIPS Interactor Sky
      • HP Link
      • IHR
      • Welch Allyn
      • Spirare
      • Zafena
  • Medisin
    • Sammenstille med RF
    • Ordinasjoner
      • Strukturert dosering
    • Resept
      • Blå resept
      • Preparater uten markedsføringstillatelse
    • SLV-varsler
    • Lokal varekatalog
    • Multidose på papir
    • Legemiddelgjennomgang
    • Behandlingsinformasjon
      • Legemiddelrekasjoner
      • Pasienter i PLO
      • Pasienter i LAR
      • Samtykkeliste og reservasjon
  • SYSVAK
  • Tidslinje
  • Tilbakemeldinger
  • Integrasjoner
    • Behandlernettverk - online booking
    • Enhetsadministrasjon
    • ExorLive
    • HelseNorge
    • Integrasjon til Kjernejournal
    • Leyr
    • Omilon
  • Administrasjon
    • Klinikkadministrator
      • Klinikkoppsett
        • Ansatte
          • Vikar og fravær
        • Grupper
        • Basis
        • Åpningstider
        • Systeminnstillinger
        • Moduler
        • Nettside
          • Tilgjengelighetserklæring
        • Skriftlige avtaler
    • Klinikkmodulen
      • Meldingslogg
      • Pasientliste
      • Kontaktliste
      • Kundeliste
      • Venteliste
      • Filarkiv
      • Rapporter og statistikk
      • Innsynslogg
  • Ressurser for klinikk
    • Ressurser for klinikk
    • Tjenester for pasienter
Powered by GitBook
On this page
  • Åpne pasientkortet
  • Områdemeny
  • Viktig merknad på pasient
  • Ofte stilte spørsmål

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Generelt

Pasientkortet

Lær mer om pasientkortet her.

PreviousHva ser jegNextDine innstillinger

Last updated 3 months ago

Was this helpful?

På pasientkortet finner du alt av kontakt- og administrativ informasjon om pasienten. Pasientkortet er delt opp i ulike seksjoner, som du enkelt kan organisere selv.

Åpne pasientkortet

Pasientkortet kan minimeres om du trenger å gjøre andre ting samtidig.

Områdemeny

I midten finner du område-menyen. Hvilke områder du har her, avhenger av hvilke moduler som er aktivert.

Klikk på et område nedenfor for å lese mer om hvert område.

Basis

Hver gang en pasient aktiveres i søkefeltet og valgt vil pasientens adresse automatisk synkroniseres mot folkeregistrert adresse. Hvis adressen ikke stemmer overens oppdateres den automatisk. Dette betyr blant annet at dere slipper å legge til en adresse når det opprettes e-resept.

Økonomi

Oversikt over pasientens betalte, utestående og ufakturerte regningskort. Mulighet til å opprette en samleregning.

Timebok

Oversikt over pasientens kommende, tidligere og avbestilte timer. Mulighet for utskrift av timekort og avbestilling av timer.

Post

Her kan du finne oversikt over all kommunikasjon med og om pasienten: e-dialog, intern dialog, lab-rekvisisjon og resultat, e-konsultasjon, reseptforespørsler, henvisning, medisinske opplysninger og epikriser.

Varslinger

Oversikt over alle varslinger som er sendt til pasienten dersom dette er aktivert.

Garantikode og språk
Sosial
Relasjon

Legg til relasjoner til pasienten. Dette kan være en foresatt, barn, verge, andre nærkontakter og lignende.

Tilgang og sammenslåing

Mulighet til å sperre pasienten fra å bestille time og sende meldinger via pasientportalen eller appen. Sjekk om pasienten har godkjent samtykke, og mulighet til å trekke samtykke. Mulighet til å slå sammen to pasienter dersom det finnes duplikater.

Her kan du som behandler også velge for pasienten Godkjenn betingelser eller Trekk samtykket. (Klikk på bildet for å forstørre).

Merk at om du har pasienter som sier de ikke mottar sine meldinger kan du enkelt sjekke samtykket her og se om pasienten har godkjent eller trukket samtykke.

Eksterne identifikatorer

PasientSky bruker fødselsnummer til å identifisere pasienten, men andre systemer bruker egne ID nummer, etc. I Eksterne identifikatorer vil du se oversikt over IDer fra andre systemer som er integrert med PatientSky. Husk å alltid sjekke ID i eksternt system, slik at pasienten matcher.

Forsikringskrav

Oversikt over pasientens forsikringskrav. Mulighet til å legge til forsikringskrav for pasienten. Du kan bruke hurtigtasten Alt+9 for å åpne den når pasienten er aktivert i søkefeltet.

Kritisk informasjon
Convene

Oversikt over pasientens betalinger dersom klinikken benytter seg av Convene faktura eller Convene terminal.

Transport

Merk at dersom reisen rekvireres via pasientkortet, vil ikke tidspunkt for timen kopieres til Pasientreiser.

Blåreseptvedtak

Oversikt over aktuelle og tidligere individuelle Helfo-dokumenter om blåreseptvedtak. Mulighet til å opprette en ny individuell søknad eller registrere individuelt vedtak fra Helfo.

Behandlingsinformasjon

Registere LAR, PLO og Multidose.

Reservasjon

Oversikt over aktuelle og tidligere reservasjoner. Mulighet til å opprette en ny reservasjon.

Samtykkeliste

Oversikt over godkjent og avvist samtykke. Også mulighet til å trekke samtykke og skrive ut listen.

EU helsetrygdkort

Legg til helsetrygdkort på pasienten. Per nå er dette kun for å registere informasjonen.

Betaling og fakturering

Legg merke til følgende:

  • Oppsettet du velger vil kun gjelde for din bruker, men vil være likt for alle pasientene dine.

  • Oppsettet kan når som helst tilbakestilles.

  • Pasientens fastlege er alltid synlig og informasjonen er hentet fra HelseNorge.

  • Det vil alltid være fastlegen hentet fra NHN som automatisk legges til i elektroniske meldinger, slik som for eksempel epikriser.

Viktig merknad på pasient

I Sosial-området på pasientkortet kan du legge til en viktig merknad om pasient. Merknaden er synlig for alle på klinikken og gir dermed mulighet til å varsle andre ansatte om viktige forhold rundt pasienten. Eksempler kan være om pasienten har en oppførsel verdt å være forberedt på, om pasienten skylder penger, notis om at pasienten må møte til time neste gang resept skal fornyes eller liknende. Feltet kan også brukes for påminnelser til seg selv, som for eksempel "husk å sjekke stoffskifte ved neste konsultasjon".

  1. Velg kilde for merknaden.

  2. Skriv inn merknaden og lagre.

Merk at du kan legge til flere.

Merknaden vises når pasienten er aktivert i søkefeltet og du holder musepekeren over. Den vises også under sosial informasjon i pasientens journal.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan håndterer jeg informasjonen fra forrige system, slik som adresse? Vi henter kontaktinformasjon fra ditt forrige system automatisk, men vi anbefaler likevel å bruke Folkeregistrert adresse.

Klikk på Handlinger, søk i folkeregisteret, og legg til adressen. Når dette er gjort, kan du trykke på Gjennomgå og Merk som håndtert.

Hvor finner jeg pasientens fastlege? Fastlegen som er registrert på pasienten er alltid synlig i pasientkortet. Dersom feltet er tomt kan det være at det er kommunen som eier fastlegelisten.

Pasientene ringer og lurer på hvorfor de ikke får sms-varsel når de har mottatt en ny melding/time? Klikk på Varslinger fra menyen for å sjekke om varslingene har feilet eller ikke. Sjekk også om det er registrert e-post eller telefonnummer på pasienten.

Hvor finner jeg oversikt over pasientens betalinger? Klikk på Økonomi fra menyen. Velg ditt regnskap og eventuelle datoer du ønsker oversikt over.

Velg en pasient i søkefeltet. Klikk på navnet eller bruk hurtigtasten Alt+P for å åpne pasientkortet .

Du kan søke, og sette opp menyen selv. Klikk på tannhjulet for å administrere menyen:

Velg favoritter ().

Sett opp menyen og rekkefølgen ().

Velg hva som ikke skal være synlig i menyen ().

Se og redigere kontaktinformasjonen til pasienten. Hent informasjon fra Folkeregisteret ved å klikke på Handlinger ().

Status over varslinger som er sendt og feilet. Les mer om .

Legge til frikort eller eventuelt andre koder. Legge til språk og behov for tolk. Merke pasienten som rullestolbruker ().

Legg til ansettelser, bosituasjon og annen informasjon om pasienten. Dette vil også være synlig i journalen og vil automatisk bli lagt til i ulike meldinger dersom dette er lagt til. Her kan du også legge til en viktig merknad om pasienten. Les mer om .

Merk at relasjonen må legges til av dere på klinikken, men pasienten kan selv velge å gi relasjoner tilgang til sin profil. Dersom det gjelder småbarn må relasjonen og tilgangen for mor/far gis fra klinikken. Mulighet til å gi tilgang for å administrere timer og lignende til relasjonen ().

Oversikt over pasientens legemiddelrekasjoner og annen kritisk informasjon. Les mer om hvorda.

Oversikt over pasientens rekvirerte reiser. Mulighet til å åpne Pasientreiser (), eller opprette rekvisisjon hvor relevant informasjon kopieres til Pasientreiser ().

Legge til en annen standard betaler enn pasienten selv (en bedrift) fra nedtrekksmenyen. Listen hentes fra .

Lær eller .

Pasientens kontaktinformasjon og informasjon om pasientens frikort vil alltid være synlig i pasientkortet ().

I tilfelle du manuelt legger til en Fastlege i EG Pasientsky-plattform (), vil den ikke synkroniseres med HelseNorge og vil forsvinne når fastlegelisten er synkronisert.

Du kan klikk på Endre fastlege for å se mer informasjon ().

Pasientens fastlege er også alltid synlig. Fastlegen som er registrert på pasienten vil både være i NHN Fastlegeregister eller kun via EG Pasientsky-plattformen. Klikk på Endre fastlege for å se mer informasjon ().

I tillegg kan du legge til snarveier for ulike handlinger som også alltid vil være synlig ().

Merk: Denne funksjonen er kun tilgjengelig for deg som benytter vår .

I Sosial-fanen, klikk Legg til i feltet for Viktig merknad ().

I tilfelle du manuelt legger til en , vil den ikke synkroniseres med NHN og vil forsvinne når fastlegelisten er synkronisert.

(se hvordan)
se hvordan
se hvordan
se hvordan
se hvor
varslinger til pasient
se hvor
se hvor
n du kan registrere kristisk informasjon her
se hvor
se eksempel
Kundeliste
se hvor
se hvor
se hvor
se hvor
se hvor
journal
se hvordan
Fastlege i EG Pasientsky-plattform
viktig merknad her
hvordan du kan legge til ny bedrift i Kundelist
knytte bedriften til en pasient
Viktig merknad om pasient