EG Pasientsky Brukermanual
HjemmesidenPålogging
  • EG Pasientsky brukermanual
  • Start med systemet
    • Forberedelser
    • Videokurs
    • Quickguide - Konfigurasjon første dagen
  • Endringslogg
    • Endringslogg 2024
    • Endringslogg 2023
    • Endringslogg 2022
    • Endringslogg 2021
    • Endringslogg 2016-2020
      • Endringslogg 2020
      • Endringslogg 2019
      • Endringslogg 2018
      • Endringslogg 2017
      • Endringslogg 2016
    • Oppdatering av skjemaer
  • Tips
    • Ferie og fravær
    • For deg som jobber hjemmefra
    • For svaksynte
    • Sesongtips
      • ❄️Tips for vinterferie
      • 🧹Tips for å rydde opp i systemet
    • Covid-19
      • Takster og rapportering for Covid-19 vaksinering
      • Uttrekk av risikopasienter
      • Tilpass timeboken for Covid-19 vaksinering
      • Hurtigtest og svarrapport
      • Covid-19 prøvesvar fra Sykehuspartner
  • Moduler og funksjoner
  • Generelt
    • Logg inn
    • Hva ser jeg
    • Pasientkortet
    • Dine innstillinger
    • Opprette nye pasienter
    • Relasjoner
    • Varslinger til pasient
    • Markere pasient mors
    • Koble opp NHN-Fjernstyring
    • Hurtigtaster / Snarveier
    • Begreper
  • Post
    • Oversikt
    • Bruk
      • Varsling til pasient
      • Mottatte meldinger
    • Oppsett og innstillinger
      • E-konsultasjoner
      • Opprett maler
    • Ofte stilte spørsmål
  • Timebok
    • Oversikt
    • Oppsett
      • Online booking
      • Ankomstregistrering
    • Bruk
      • Avlyse og blokkere timer
      • Gruppetimer
      • Telefontimer
      • Pasientreiser
      • Timeforespørseler
  • Økonomi
    • Oppsett
      • Opprett regnskap
      • Opprett takster
      • Tilgang og rettigheter
      • Koble til betalingsterminal
        • Terminaler med skyløsning
        • Terminaler med lokal tilkobling
    • Bruk
      • Opprett regningskort
      • Endre og rette opp regningskort
      • Samleregning
      • Rapporter
        • Eksportering av rapporter (NY)
        • Ordne excel-fil
    • Helfo
      • Oppgjør for kommunale klinikker
      • Frikort og garantikoder
      • Tidsoverlapp
      • H2a- og H2b-taksten
    • Automatiske takster
    • Forsikring
      • Oppsett
      • Bruk
    • Pasientsky Faktura
      • Opprett og følg opp faktura
    • EG Pasientsky Betaling
      • EG Behandlerportal
      • Terminal
  • Videokonsultasjon
  • Telefoni
    • Bruk
    • Telefoninnstillinger
    • Anropsinnstillinger
    • Anropshistorikk
    • Utstyr for VoIP og video
      • Jabra-programvare
  • Journal
    • Tilgang til journaldata
    • Journalnotat
      • Behandlingsforløp
      • Overføre og motta journal
      • Journalmaler
      • Endre journalnotater
      • Objektive målinger
    • Utskrift
    • Elektroniske meldinger
      • Legeerklæring
      • PLO-meldinger
      • Sykmelding
      • Rekvisisjon
      • Henvisning
      • Dialogmelding
      • Epikrise
      • Tjenestebasert adressering
    • Andre funksjoner
      • Legg til fil
        • Skanning
      • Dokument til pasient
      • Dokumentmaler
      • Skjemaer
  • Lab
    • Oppsett
    • Bruk
    • Lab-integrasjoner
      • Fürst Forum
      • Fürst Forum Web
      • eUnilabs
      • DIPS Interactor
        • DIPS Interactor Sky
      • HP Link
      • IHR
      • Welch Allyn
      • Spirare
      • Zafena
  • Medisin
    • Sammenstille med RF
    • Ordinasjoner
      • Strukturert dosering
    • Resept
      • Blå resept
      • Preparater uten markedsføringstillatelse
    • SLV-varsler
    • Lokal varekatalog
    • Multidose på papir
    • Legemiddelgjennomgang
    • Behandlingsinformasjon
      • Legemiddelrekasjoner
      • Pasienter i PLO
      • Pasienter i LAR
      • Samtykkeliste og reservasjon
  • SYSVAK
  • Tidslinje
  • Tilbakemeldinger
  • Integrasjoner
    • Behandlernettverk - online booking
    • Enhetsadministrasjon
    • ExorLive
    • HelseNorge
    • Integrasjon til Kjernejournal
    • Leyr
    • Omilon
  • Administrasjon
    • Klinikkadministrator
      • Klinikkoppsett
        • Ansatte
          • Vikar og fravær
        • Grupper
        • Basis
        • Åpningstider
        • Systeminnstillinger
        • Moduler
        • Nettside
          • Tilgjengelighetserklæring
        • Skriftlige avtaler
    • Klinikkmodulen
      • Meldingslogg
      • Pasientliste
      • Kontaktliste
      • Kundeliste
      • Venteliste
      • Filarkiv
      • Rapporter og statistikk
      • Innsynslogg
  • Ressurser for klinikk
    • Ressurser for klinikk
    • Tjenester for pasienter
Powered by GitBook
On this page
  • Registrere forsikringskrav på pasient
  • Forsikringskrav med SakID
  • Forsikringskrav uten SakID
  • Ta betalt
  • Dekning
  • Se status på ordre
  • Avvist forsikringskrav
  • Nordic Netcare
  • Ofte stilte spørsmål

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Økonomi
  2. Forsikring

Bruk

Lær hvordan du bruker forsikring.

PreviousOppsettNextPasientsky Faktura

Last updated 8 months ago

Was this helpful?

Før du tar forsikring i bruk, sørg for at du har aktivert forsikring på regnskapet ditt, lagt til forsikringsavtaler og valgt hvilke avtaler du skal benytte. Les mer om .

Når pasienten er aktivert i søkefeltet kan du bruke hurtigtasten Alt + 9 for å se oversikt over pasienten forsikringskrav i pasientkortet.

Registrere forsikringskrav på pasient

Vi henter automatisk inn alle detaljer om forsikringssaken til pasienten, dersom pasienten har en SakID. Alle fysikalske behandlingsoppdrag for Behandlernettverkets samarbeidspartnere utstedes med SakID.

Har pasienten ikke SakID, kan kravet registreres manuelt.

Merk at du ikke kan slette ufakturerte forsikringskrav som er knyttet til pasientens regningskort (). Dette er for å unngå at kravet mister viktig informasjon når det sendes som EHF.

Forsikringskrav med SakID

  1. Åpne pasientkortet og gå til Forsikringskrav.

  2. Klikk Legg til forsikringskrav.

  3. Velg pasientens forsikringsselskap og legg til SakID-en.

  4. Klikk Slå opp.

  5. All informasjonen kommer opp. Klikk Importer ().

DigiCare, Falck Helse og If og Vertikal Helse knyttes til SakID. Dersom SakID-en du søker etter ikke gir noen treff, dobbeltsjekk om den er skrevet riktig og ta kontakt med pasientens forsikringsselskap dersom forsikringskravet ikke kan importeres.

Forsikringskrav uten SakID

Dersom pasienten ikke har en SakID, legger du inn kravet manuelt.

  1. Velg pasientens forsikringsselskap.

  2. Skriv inn saksnummeret.

  3. Velg kravstype: Et samlet antall eller Et antall fordelt på behandlingstype. Velger du samlet antall, legg inn antall innvilgede behandlinger.

  4. Legg til gyldighet for avtalen.

  5. Klikk Legg til.

Rediger så forsikringskravet.

  • Du kan knytte forsikringskravet til et behandlingsforløp. Når du senere velger behandlingsforløpet på regningskortet, blir forsikringskravet lagt til automatisk.

  • Under Behandlinger, Legg til de takstkodene som skal benyttes for denne pasienten. Skriv også inn antallet brukte behandlinger.

  • Legg inn antall behandlinger som er innvilget for denne pasienten på dette kravet.

  • Fyll inn eventuell egenandel for pasienten på dette forsikringskravet. Egenandelen legges automatisk på regningskortet når forsikringstaksten benyttes. Velg også når pasienten skal betale egenandel.

  • Angi maks egenandel (per forsikringssak) og/eller velg antallet av behandlinger utfra betaling av egenandel som du nettopp satte.

  • Legg også til eventuelle restriksjoner for forsikringskravet, til informasjon.

Klikk så på Lagre. Forsikringskravet lagres på pasientkortet.

Ta betalt

Når du skal ta betalt, oppretter du regningskort på vanlig måte (hurtigtast ALT + B). Dersom pasienten har et gyldig forsikringskrav registrert, blir du varslet om dette i gul linje og kan klikke for å vise kravet.

På regningskortet,

  1. Legg til forsikringskrav - eller behandlingsforløp. Dersom behandlingsforløpet er knyttet mot forsikringskravet, legges kravet til automatisk.

  2. Dersom det er angitt i forsikringskravet at pasienten skal betale en egenandel, legges denne til automatisk. Du velger selv betalingsmetode for pasientens egenandel, og forsikringsandelen sendes automatisk med EHF til forsikringsselskapet.

Eksempel på EHF-faktura fra Convene

Har du spørsmål om EHF-faktura og forsikring ta kontakt med EG Pasientsky support.

Dekning

Se status på ordre

Per mars 2021 vil behandleroppgjør som sendes via Convene bli utbetalt en fast dag i uken. Avregninger vil bli gjort på fredager, og følgende mandag blir alle behandleroppgjør utbetalt. Det vil si at dersom Convene mottar betaling på faktura fra forsikringsselskapet på en tirsdag, blir denne avregnet fredag samme uke, for så og bli utbetalt på mandag. Dette gjelder da for oppgjør fra uken som var.

Avvist forsikringskrav

Dersom du får regningen avvist av forsikringsselskapet, vil du fra noen forsikringsselskap, deriblant DigiCare, motta en e-post om hvilke krav som er avvist.

I e-posten fra DigiCare vil det stå både et fakturanummer og et ordrenummer. Om du ønsker å finne igjen ordren på plattformen, kan du søke opp ordrenummeret i omsetningsrapporten. Ordrenummeret finner du her:

Nordic Netcare

Nordic Netcare tilbyr EHF i vårt system kun dersom det foreligger en avtale mellom kunden (klinikken eller behandler) og Nordic Netcare. Dersom du ikke har en slik avtale med Nordic Netcare må alle forsikringssakene registreres i Touch.

Ønsker du å registere regningskortene på plattformen, lagrer du det som Utkast, idet du registrerer kravet i Touch. På denne måten blir det ikke sendt EHF-faktura parallelt til Nordic Netcare.

Ofte stilte spørsmål

Forsikringsandelen ble avvist. Hvordan krediterer jeg fakturaen? Åpne regningskortet og klikk Krediter. Hele regningskortet krediteres, det vil si at hvis det er benyttet Helfo-takster og/eller egenandel på regningskortet, blir også disse andelene kreditert. Ordren må da sendes inn på nytt til Helfo.

Merk at pasientens fødselsdatoen registrert på SakID-en må matche. Matcher de ikke, vil du og vil ikke kunne importere kravet.

Under forsikringskrav, får du opp informasjon om hvilke takster som er tilgjengelig å bruke for dette kravet (). Legg til takstene (). Takstene kan brukes sammen med Helfo-takster.

Alle EHF-fakturaer håndteres av , som er vår underleverandør på fakturering av forsikringsordre. Dette gjelder uavhengig av om klinikken benytter terminal fra Convene eller ikke.

Når det gjelder forsikringskrav med SakID, så holder de oversikt over hvor mange behandlinger pasienten har brukt av forsikringskravet. Dekningen oppdateres etter det har blitt behandlet av DigiCare (typisk ca. 48 timer etter opprettelse). For forsikringskrav uten Sak-ID vil også antall brukte behandlinger justeres automatisk på pasientkortet. Justeringen skjer i det systemet genererer en EHF-faktura når du oppretter et regningskort. Du trenger derfor ikke selv å justere antallet. Du varsles med en bekreftelse på dette når regningskortet er opprettet ().

Åpne forsikringskravet for å se antall innvilgede og antall gjenstående behandlinger ().

Du kan se status på ordre sendt til forsikringsselskapet under Økonomi på pasientkortet, og i rapportene innbetalinger og .

Merk at forsikringsordren kan krediteres frem til 23:00 samme dag, deretter blir faktura sendt og kravet kan ikke krediteres uten at du også sender en kreditnota til forsikringsselskapet. Ta kontakt med hvis du har behov for kreditnota.

Hvordan finner jeg faktura til forsikringsselskap i omsetningsrapporten? Du kan i omsetningsrapporten.

varsles om dette
se hvor
se hvordan
Convene
se hvordan
se hvor
Support
søke opp ordrenummeret
oppsettet
se eksempel
se eksempel
omsetning
Importer forsikringskrav med SakID.
Legg inn forsikringskravet manuelt.
Rediger forsikringskravet
Forsikringskravet lagret på pasientkortet
Du varsles om at pasienten har et gyldig forsikringskrav
Slik ser EHF-fakturaen som sendes fra Convene til forsikringsselskapet eller agenten
Se status på ordre på regningskortet
Ordrenummer i epost fra DigiCare
Lagre regningskortet som utkast