EG Pasientsky Brukermanual
HjemmesidenPålogging
  • EG Pasientsky brukermanual
  • Start med systemet
    • Forberedelser
    • Videokurs
    • Quickguide - Konfigurasjon første dagen
  • Endringslogg
    • Endringslogg 2024
    • Endringslogg 2023
    • Endringslogg 2022
    • Endringslogg 2021
    • Endringslogg 2016-2020
      • Endringslogg 2020
      • Endringslogg 2019
      • Endringslogg 2018
      • Endringslogg 2017
      • Endringslogg 2016
    • Oppdatering av skjemaer
  • Tips
    • Ferie og fravær
    • For deg som jobber hjemmefra
    • For svaksynte
    • Sesongtips
      • ❄️Tips for vinterferie
      • 🧹Tips for å rydde opp i systemet
    • Covid-19
      • Takster og rapportering for Covid-19 vaksinering
      • Uttrekk av risikopasienter
      • Tilpass timeboken for Covid-19 vaksinering
      • Hurtigtest og svarrapport
      • Covid-19 prøvesvar fra Sykehuspartner
  • Moduler og funksjoner
  • Generelt
    • Logg inn
    • Hva ser jeg
    • Pasientkortet
    • Dine innstillinger
    • Opprette nye pasienter
    • Relasjoner
    • Varslinger til pasient
    • Markere pasient mors
    • Koble opp NHN-Fjernstyring
    • Hurtigtaster / Snarveier
    • Begreper
  • Post
    • Oversikt
    • Bruk
      • Varsling til pasient
      • Mottatte meldinger
    • Oppsett og innstillinger
      • E-konsultasjoner
      • Opprett maler
    • Ofte stilte spørsmål
  • Timebok
    • Oversikt
    • Oppsett
      • Online booking
      • Ankomstregistrering
    • Bruk
      • Avlyse og blokkere timer
      • Gruppetimer
      • Telefontimer
      • Pasientreiser
      • Timeforespørseler
  • Økonomi
    • Oppsett
      • Opprett regnskap
      • Opprett takster
      • Tilgang og rettigheter
      • Koble til betalingsterminal
        • Terminaler med skyløsning
        • Terminaler med lokal tilkobling
    • Bruk
      • Opprett regningskort
      • Endre og rette opp regningskort
      • Samleregning
      • Rapporter
        • Eksportering av rapporter (NY)
        • Ordne excel-fil
    • Helfo
      • Oppgjør for kommunale klinikker
      • Frikort og garantikoder
      • Tidsoverlapp
      • H2a- og H2b-taksten
    • Automatiske takster
    • Forsikring
      • Oppsett
      • Bruk
    • Pasientsky Faktura
      • Opprett og følg opp faktura
    • EG Pasientsky Betaling
      • EG Behandlerportal
      • Terminal
  • Videokonsultasjon
  • Telefoni
    • Bruk
    • Telefoninnstillinger
    • Anropsinnstillinger
    • Anropshistorikk
    • Utstyr for VoIP og video
      • Jabra-programvare
  • Journal
    • Tilgang til journaldata
    • Journalnotat
      • Behandlingsforløp
      • Overføre og motta journal
      • Journalmaler
      • Endre journalnotater
      • Objektive målinger
    • Utskrift
    • Elektroniske meldinger
      • Legeerklæring
      • PLO-meldinger
      • Sykmelding
      • Rekvisisjon
      • Henvisning
      • Dialogmelding
      • Epikrise
      • Tjenestebasert adressering
    • Andre funksjoner
      • Legg til fil
        • Skanning
      • Dokument til pasient
      • Dokumentmaler
      • Skjemaer
  • Lab
    • Oppsett
    • Bruk
    • Lab-integrasjoner
      • Fürst Forum
      • Fürst Forum Web
      • eUnilabs
      • DIPS Interactor
        • DIPS Interactor Sky
      • HP Link
      • IHR
      • Welch Allyn
      • Spirare
      • Zafena
  • Medisin
    • Sammenstille med RF
    • Ordinasjoner
      • Strukturert dosering
    • Resept
      • Blå resept
      • Preparater uten markedsføringstillatelse
    • SLV-varsler
    • Lokal varekatalog
    • Multidose på papir
    • Legemiddelgjennomgang
    • Behandlingsinformasjon
      • Legemiddelrekasjoner
      • Pasienter i PLO
      • Pasienter i LAR
      • Samtykkeliste og reservasjon
  • SYSVAK
  • Tidslinje
  • Tilbakemeldinger
  • Integrasjoner
    • Behandlernettverk - online booking
    • Enhetsadministrasjon
    • ExorLive
    • HelseNorge
    • Integrasjon til Kjernejournal
    • Leyr
    • Omilon
  • Administrasjon
    • Klinikkadministrator
      • Klinikkoppsett
        • Ansatte
          • Vikar og fravær
        • Grupper
        • Basis
        • Åpningstider
        • Systeminnstillinger
        • Moduler
        • Nettside
          • Tilgjengelighetserklæring
        • Skriftlige avtaler
    • Klinikkmodulen
      • Meldingslogg
      • Pasientliste
      • Kontaktliste
      • Kundeliste
      • Venteliste
      • Filarkiv
      • Rapporter og statistikk
      • Innsynslogg
  • Ressurser for klinikk
    • Ressurser for klinikk
    • Tjenester for pasienter
Powered by GitBook
On this page
  • Tilgang og rettigheter
  • Kommunikasjonstyper
  • Sett opp kommunikasjonstyper
  • Avsender
  • Mottaker
  • Avanserte innstillinger
  • Brukerinnstillinger
  • Ofte stilte spørsmål

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Post

Oppsett og innstillinger

Lær hvordan du setter opp postmodulen.

PreviousMottatte meldingerNextE-konsultasjoner

Last updated 9 months ago

Was this helpful?

Tilgang og rettigheter

Dersom postmodulen er aktivert for klinikken, vil alle ansatte ha tilgang til sin egen innboks; Innboks, Åpne, Mine sendte og Arkiv. Les mer om .

Tilgang til alle klinikkens meldinger, innboksene Klinikkens åpne og Klinikkens arkiv, må gis av (). Les mer om .

Kommunikasjonstyper

Det finnes 4 ulike kommunikasjonstyper i systemet:

  • E-dialog: Generelle meldinger til og fra pasienter. Relevante HELFO-takster er tilgjengelig.

  • E-konsultasjon: Disse meldingene må startes av pasientene, og må gjelde etablerte medisinske spørsmål/problemstillinger. Relevante HELFO-takster er tilgjengelig.

  • Reseptforespørsel: Pasienter kan be om fornyelse av resepter.

  • Fakturaspørsmål: Fakturanummeret følger med meldingen for å hjelpe dere med å løse ulike fakturaspørsmål enklere (for de som har betalingsterminal fra Melin Medical).

Det er kun klinikkadminstrator som kan aktivere, endre og slette de ulike kommunikasjonstypene.

Sett opp kommunikasjonstyper

Klikk på Konfigurasjon og innstillinger . Gå til Kommunikasjonstyper under Post. Klikk på Legg til og velg kommunikasjonstype fra listen. Fyll inn feltene og lagre kommunikasjonstypen ().

Du må minimum sette opp følgende:

Avsender

Velg hvilke pasienter som skal kunne sende slike meldinger:

  • Alle pasienter - Alle pasienter som er på EG Pasientsky-plattformen

  • Klinikkens fastlegepasienter - Kun pasienter som er tilknyttet klinikken via fastlegeliste

  • Alle pasienter på klinikken - Alle pasienter som er tilknyttet klinikken

  • Pasientlister - Egendefinerte pasientlister som er lagt til på klinikken

Mottaker

Velg hvem som skal motta slike meldinger. Dette er våre anbefalinger:

  • Dersom dere for eksempel er flere helsesekretærer, eller en gruppe behandlere, og det ikke er av betydning hvem meldingene leses og håndteres av, anbefaler vi å bruke samhandlingsenhet og velge mottakerkriterier utfra hvem som skal tilhøre enheten og håndtere meldingene. Eksempelvis en gruppe som heter “Resepsjon” eller alle brukere med rolle Helsesekretær.

  • Dersom dere ønsker å håndtere meldinger individuelt og at pasienten skal kunne velge hvilken ansatt på klinikken meldingen skal sendes til, anbefaler vi å velge enkeltbrukere. Eksempelvis hvis dere ønsker at reseptforespørsler skal gå rett til pasientens lege, slik at det blir mindre belastning på de i resepsjonen. Eller e-konsultasjoner som pasientene kun bør kunne sende til sin fastlege.

Les her for mer informasjon om mottakerformat og mottakere:

Enkeltbrukere - Meldingen håndteres individuelt. Her vil avsender ha mulighet til å se de spesifikke brukerne som legges til som mottakere. Mottakere som legges til i etterkant, vil ikke ha tilgang til tidligere meldingshistorikk.

Samhandlingsenhet - Meldingen håndteres i fellesskap. Her vil avsender ikke kunne se spesifikke brukere som legges til som mottakere. For mottakere som legges til i etterkant, vil de ha tilgang til tidligere meldingshistorikk.

Filtre som kan brukes avhenger av om du har valgt samhandlingsenhet eller enkeltbruker.

Avanserte innstillinger

Husk at disse innstillingene allerede er satt opp etter hvordan de aller fleste klinikker ønsker det, og det skal ikke være behov for å gjøre store endringer her.

  • Mottakervisning:

    • Velg Ja dersom du ønsker at avsender skal se de individuelle brukerne, gruppene, avdelingene eller funksjonene som dialogen sendes til. For samhandlingsenheter vil man kunne velge enhet, mens for enkeltbruker vil man kunne velge spesifikke ansatte.

    • Velg Nei dersom du ikke ønsker at avsender skal se hvem dialogen sendes til. Klinikkens navn vil stå som mottaker.

    • Velg Ja dersom du ønsker at alle mottakere skal håndtere (lese, svare, avslutte) meldingen. Merk at dersom en bruker besvarer meldingen, vil dette være synlig slik at meldingen ikke besvares to ganger.

    • Velg Nei dersom du ønsker at bare én av mottakerne skal håndtere meldingen.

Brukerinnstillinger

Dette kan for eksempel brukes hvis du skal være borte fra klinikken en periode og ønsker å gjøre deg utilgjengelig for å motta en eller flere typer meldinger.

Ofte stilte spørsmål

Hva skjer med dialoger hvis vi deaktiverer en kommunikasjonstype? Eksisterende dialoger blir ikke borte, de vil fortsatt finnes i de ulike innboksene. Hvis dere deaktiverer en kommunikasjonstype betyr det bare at verken dere eller pasientene kan sende denne type dialog lenger, dersom det var åpent for det.

Klikk på Legg til og velg medlemskriterier for dem som skal legges til som mottakere ().

Når kriteriet er valgt vil du få en oversikt over hvem som treffes av kriteriene. Under medlemskriterier kan du se hvilke medlemskriterier du har valgt, hvilke ansatte som treffes av kriteriet og mulighet til å ekskludere spesifikke brukere som mottakere ().

Du har også flere konfigurasjonsmuligheter ved å klikke på Vis avanserte innstillinger ().

Individuell håndtering av melding: Velg om meldingen skal håndteres individuelt eller ikke ().

Offentlig navn: Hvem skal stå som standardavsender av meldingen (). Klinikkens navn er det vanligste å ha her, men man også velge å vise navnet til den aktuelle brukeren som sender meldingen, sette inn et annet navn, eller ha en brukers navn som fast avsender.

Dialoginnstillinger: Forhåndsbestem emne, prioritet og andre meldingsinnstillinger ()

Svarinnstillinger: Skal det kreves svar på hver melding? ()

Oppgavekonfigurasjon: Skal dette alltid være en oppgave? ()

Hver enkelt bruker på klinikken kan også skru av og på kommunikasjonstypene for sin egen bruker. Klikk på Vis profil, gå til Brukerinnstillinger, og fjern avhukingen for de du ønsker å deaktivere ().

Du kan også sperre spesifikke pasienter fra å bruke online tjenester, som å sende meldinger. Åpne pasientkortet, gå til Generelt, og huk av ().

se hvordan
se hvor
se hvor
se hvor
se hvordan
se hvordan
se hvordan
se hvordan
se hvordan
se hvordan
klinikkadminstrator
se hvordan
se hvordan
Postkassene
Rettigheter for Post