Sentral Forskrivningsmodul (SFM)
Lær om krav, forutsetninger og hvordan du tar i bruk SFM i EG PasientSky
Last updated
Was this helpful?
Lær om krav, forutsetninger og hvordan du tar i bruk SFM i EG PasientSky
Last updated
Was this helpful?
Was this helpful?
🚀 Integrasjon med SFM er i pilot på utvalgte klinikker og ikke tilgjengelig for alle.
Sentral Forskrivningsmodul (SFM) er en nasjonal løsning som sikrer trygg og sikker forskrivning av legemidler.
Vi har utviklet en integrasjon som gjør det mulig å bruke SFM via HelseID i vårt system. Dette gir trygg håndtering av reseptinformasjon i tråd med gjeldende regelverk.
Dokumentasjonen er hentet fra og tilgjengelig hos Norsk Helsenett (NHN):
Du må være medlem av Helsenettet.
Du må ha HelseID, ettersom SFM benytter HelseID for pålogging. Les mer om hvordan du tar i bruk HelseID her.
Du må ha en gyldig avtale for SFM. Du kan bestille tilgang til SFM her.
For å bruke SFM må du enten ha Helsenett-linje på kontoret, eller laste ned og installere Secure Connect. For hjemmekontor tilbyr NHN egne tjenester – les mer her.
Norsk Helsenett har publisert krav og forutsetninger for SFM her:
Du må ha SFM-admin tilgang og logge inn med HelseID for å kunne ferdiginnstille SFM migrering og sette opp tilgang til andre ansatte.
Dersom du bruker Medisin-modulen i EG Pasientsky, migrerer vi medisindata for deg.
Migrere medisindata
EG Pasientsky bistår med migrering av medisindata, som må gjennomføres i samarbeid med klinikken. Du får beskjed når migreringen er ferdig og medisindataene er klare til bruk.
Ta i bruk SFM
Du følger stegene nedenfor for å ta i bruk SFM.
Gå til Klinikkmodulen og velg Ta i bruk SFM.
Følg de oppgitte stegene for å komme i gang med SFM.
Det siste steget etter du har trykket på Gå til SFM-oppgaver vil ta deg til fanen Endringer til SFM hvor du finner alle ansatte som skal bruke SFM.
Trykk på Send til SFM for å synkornisere alle ansatte med SFM.
Du kan legge til en ny SFM bruker i etterkant. Les hvordan her.
Nå er SFM klar til bruk. Les om Bruk av SFM her:
BrukDet finnes to typer brukertilgang i SFM:
Rolle
Administrativ rolle
Klinisk rolle for helsepersonell
Tilgang
Tilgang til systeminnstillinger, brukeradministrasjon og teknisk oppsett i SFM.
Tilgang til forskrivning, signering av e-resepter og håndtering av pasienters legemiddelliste.
Innstillinger
Kan konfigurere virksomheten og administrere brukere i fanen SFM virksomhetsportal under Klinikkmodul
Kan administrere dine egne innstillinger for ikke-pasientrettet funksjonalitet i fanen SFM helsepersonellportal under Klinikkmodul
SFM-admin kan aktivere tilgang til SFM for andre ansatte via Tilgang og rettigheter i Ansattekort.
Gå til Konfigurasjon og innstillinger , og velg Ansatte under Klinikk.
Velg deretter ansatte du ønsker å gi tilgang til, og gå til fanen Tilgang og rettigheter.
Under SFM, spesifiser om den ansatte skal ha tilgang som SFM Admin eller SFM Practitioner.
Hvis en lege både skal være admin og kunne forskrive resepter, må begge tilgangene aktiveres.
Deretter klikk Lagre.
Hver gang du legger til nye ansatte må du synkronisere dem med SFM.
For å synkronisere ansatte med SFM, følg disse stegene:
Hold musepekeren over Klinikkmodul og velg SFM-oppgaver.
Gå til fanen Endringer til SFM. Her får du en oversikt over ansatte som nylig har fått tilgang.
Klikk på Send til SFM.
De ansatte har nå tilgang til SFM og kan begynne å bruke SFM:
Bruk