Tilbakemeldinger

I Tilbakemeldingsmodulen kan du sende ut spørreskjemaer til pasienter og få innsikt i deres opplevelse av behandlingen. Når modulen er satt opp, mottar pasientene en lenke via e-post eller SMS etter endt time, hvor de bes om å svare på et kort spørreskjema.

Svarene kan analyseres samlet for å identifisere trender over tid, gi innsikt i enkeltspørsmål – eller leses individuelt for mer detaljert tilbakemelding.

Se grunnleggende oppsett i videoen her:

Du kan følge stegene i videoen for å sette opp og begynne å bruke Tilbakemeldingsmodulen.

Kom i gang

Merk at pasientvarsel (Epost og SMS) koster klinikken 1,08 kr per varsling. Prisen er ekskl. mva.

Tilgang per ansatt

Som klinikkadministrator kan du endre tilgangen til modulen per ansatt.

  • Gå til Konfigurasjon og innstillinger , og velg Ansatte under Klinikk.

  • Trykk på ansatte og neviger til fanen Tilgang og rettigheter.

  • Huk av for Tilbakemelding og lagre.

  • Du kan fjerne ansattes tilgang til Tilbakemeldings-modulen ved å fjerne avhukning fra Tilbakemeldings-modulen.

Tilbakemeldinger samles fortsatt inn selv om en ansatt ikke har tilgang, så lenge modulen er aktivert og riktig satt opp.

Dersom du som klinikkadministrator har tilgang, står du fritt til å eksportere og dele innsamlet data med resten av klinikken.

Slik fungerer Tilbakemeldingsmodulen

For å kunne samle inn tilbakemeldinger, må følgende to forutsetninger være på plass:

1

Konfigurere Tilbakemeldingsmodulen:

  • I fanen Varslinger - Slå på varslingen, velg hvilke timetyper og timebøker som skal utløse tilbakemeldinger.

  • I fanen Spørreskjema - Tilpass hvilke spørsmål som skal være med i skjemaet.

2

Pasienten må være innsjekket i systemet ved ankomst – enten av deg, eller av pasienten selv via appen.

Les om hvordan du sjekker inn pasienten her.

For at pasienten skal motta en varsling, må pasienten være over 18 år og ha kontaktinformasjon (telefonnummer og/eller e-postadresse) registrert på pasientkortet.

Konfigurere Tilbakemeldingsmodulen

Kun klinikkadministrator på klinikken kan endre konfigurasjonen av Tilbakemeldinger.

Varslinger

Varslinger for tilbakemeldinger må være aktivert for at pasienter skal bli spurt om å gi tilbakemelding.

  • Gå til Konfigurasjon og innstillinger under Tilbakemeldinger klikk på Varslinger.

  • Huk av for Aktiver varslinger for tilbakemeldinger.

  • Velg hvordan varslingen skal sendes.

    Vi anbefaler å velge et av de alternativene som har både epost og SMS, slik at pasienter mottar varsling selv om en av delene ikke er registrert på pasientkortet.

  • Velg aktuelle timetyper og timebøker.

  • Angi intervall for varslinger – altså hvor ofte spørreskjemaet skal sendes.

  • Klikk Lagre.

Hver enkelt pasient vil ha mulighet til å fylle ut spørreskjema og sende inn tilbakemelding én gang hver tredje måned. Dersom pasienten har sent inn en tilbakemelding, vil pasienten ikke motta varsling etter time før etter tre nye måneder.

Spørreskjema

  • Gå til Konfigurasjon og innstillinger under Tilbakemeldinger klikk på Spørreskjema.

  • Start med å legge inn en overskrift og en beskrivelse. Du må fylle ut begge deler på norsk og engelsk.

  • Dersom du er fornøyd med standardspørsmålene, klikk Lagre.

  • Ønsker du å legge til egne spørsmål? Les hvordan her.

På høyre side ser du en forhåndsvisning som oppdateres i sanntid mens du tilpasser skjemaet. Se eksempel her.

Som standard får du:

  • Fem forhåndsdefinerte spørsmål med vurderingsskala (1 helt uenig → 5 helt enig), og

  • Et åpent felt der pasienten kan skrive friteksttilbakemelding.

Du kan selv velge hvilke spørsmål som skal inkluderes i spørreskjemaet.

Merk imidlertid at dersom spørsmålene endres over tid, vil ikke dataene lenger gi en nøyaktig refleksjon av pasientenes meninger. Sørg derfor for å samle inn nok data for hvert spørsmål før du gjør endringer.

Legge til egendefinerte spørsmål

Du kan enkelt legge til dine egne spørsmål i spørreskjemaet:

  • Klikk på Legg til under Egendefinerte spørsmål.

  • Skriv inn spørsmålet på både norsk og engelsk.

  • Velg hvilke spørsmål som skal inkluderes i skjemaet.

  • Når du er ferdig, klikk Lagre.

Merk at du kan legge til flere spørsmål, men maks 4 egendefinerte spørsmål kan velges samtidig. Du kan se en sanntids forhåndsvisning av spørreskjemaet til høyre mens du redigerer.

Ta i bruk

Sjekke inn pasienter

For at varslinger fra Tilbakemeldinger skal sendes ut, må pasienten være innsjekket i systemet – enten av deg ved ankomst, eller av pasienten selv via PatientSky-appen (se eksempel).

Eksempel på hvordan du sjekker inn pasienten ved ankomst. (For innsjekk via appen, se eksempel her.)

Slik sjekker du inn en pasient manuelt:

  • Høyreklikk på timen i timeboken

  • Velg Sjekk inn.

Du kan lese mer om Ankomstregistrering her.

Se om en pasient er sjekket inn?

Få oversikt over tilbakemeldinger

Eksempel på tilbakemeldingstrend over 6 måneder.

Når pasienter har fylt ut spørreskjemaet, vil dataen være tilgjengelig i Tilbakemeldinger. Du kan filtrere for å se trender tilbake i tid eller velg mellom 3, 6, 9 eller 12 måneder.

Du kan velge hvilken fane du vil se på:

Fanen Statistikk

  • Gjennomsnittsscore per spørsmål vises i en graf som viser utvikling over tid.

    Du kan klikke på tannhjulet for å filtrere og vise poengsummen for utvalgte spørsmål. (se eksempel).

  • NPS (Net Promoter Score) måler hvor sannsynlig det er at en pasient vil anbefale tjenesten. Systemet beregner NPS automatisk basert på spørsmålet “Hvor sannsynlig er det at du vil anbefale klinikken til en venn eller et familiemedlem?

Fanen Individuelle tilbakemeldinger

  • Individuelle tilbakemeldinger viser pasientens scoret på hvert enkelt spørsmål.

    Du kan trykke på tannhjulet for å justere visning for hva som vises i oversikten (se eksempel).

  • Dersom pasienten har svart anonymt, vises ikke navnet i oversikten.

  • Du kan laste ned data for nåværende visning eller all statistikk.

Hvordan fungerer det for pasienter?

Etter timen vil pasienten få en e-post eller SMS med en lenke – og kan enkelt svare på spørsmålene.

  • Pasienten kan velge å svare anonymt; da vises ikke navnet i oversikten.

    Alle tilbakemeldinger blir automatisk anonymisert ett år etter du har mottatt tilbakemeldingen.

  • Når pasienten har fullført spørreskjemaet, blir lenken utilgjengelig.

  • Pasienter kan reservere seg for fremtidige varsler ved å klikke på linken nederst i spørreskjemaet - dette vil kun påvirke varsler for tilbakemelding. Pasienter vil fortsatt motta varslinger fra andre moduler.


Ofte stilte spørsmål

Trenger jeg Timeboken for å bruke modulen Tilbakemeldinger? Ja, hvis ikke kan vi ikke sende pasienter en varsling for å spørre dem om de kan fylle ut Spørreskjema.

Må pasientvarslinger være aktivert i Timeboken eller Timetypene for å kunne bruke modulen Tilbakemeldinger? Nei, pasientvarslinger trenger ikke være aktivert. Les om hvordan Tilbakemeldingsmodulen fungerer her.

Hvordan kan jeg ekskludere enkelte timetyper slik at spørreskjemaet ikke sendes etter timen? Hvis du vil at varsel om spørreskjema ikke skal sendes ut for en bestemt timetype, må du fjerne timetypen fra Valgte timetyper i fanen Varslinger under Tilbakemeldinger i Konfigurasjon og innstillinger .

Kan jeg endre standardspørsmålene? Nei, standardspørsmålene kan ikke endres, men du kan velge å inkludere dem i spørreskjemaet eller legge til egne spørsmål.

Merk at dersom spørsmålene endres over tid, vil ikke dataene lenger gi en nøyaktig refleksjon av pasientenes meninger. Sørg derfor for å samle inn nok data for hvert spørsmål før du gjør endringer.

Hva er Net Promoter Score (NPS), og hvordan blir den kalkulert? NPS er andelen av pasienter som er tilbøyelig til å anbefale klinikken til andre (les mer om NPS). Jo høyere score jo bedre. NPS påvirkes kun av spørsmålet “Hvor sannsynlig er det at du vil anbefale klinikken til en venn eller et familiemedlem?”.

Må pasienten sjekkes ut for at spørreskjemaet blir sendt til pasienter? Nei, utsjekking av en pasient påvirker ikke om et skjema blir sendt.

Må pasienter logge inn i EG Pasientsky for å gi tilbakemelding? Nei. Når vi sender ut spørreskjemaet til hver pasient, bruker vi en URL som er unik for hver enkelt. Dette betyr at vi kan se hvem som har fylt ut spørreskjemaet uten å kreve at pasienter må logge inn.

Dette gjør det enklere for pasienter å gi tilbakemelding, og øker mengden tilbakemeldinger klinikken din mottar.

Kan jeg dele en link for å gi tilbakemelding? Nei, ettersom linken til spørreskjemaet er unik for hver pasient er det ikke mulig å dele en link som hvem som helst kan bruke.

Er det mulig for pasienter å svare på spørreskjemaet flere ganger via samme lenke? Nei. Lenken blir deaktivert etter at pasienten har sendt inn tilbakemelding.

Last updated

Was this helpful?