EG Pasientsky Brukermanual
HjemmesidenPålogging
  • EG Pasientsky brukermanual
  • Start med systemet
    • Forberedelser
    • Videokurs
    • Quickguide - Konfigurasjon første dagen
  • Endringslogg
    • Endringslogg 2024
    • Endringslogg 2023
    • Endringslogg 2022
    • Endringslogg 2021
    • Endringslogg 2016-2020
      • Endringslogg 2020
      • Endringslogg 2019
      • Endringslogg 2018
      • Endringslogg 2017
      • Endringslogg 2016
    • Oppdatering av skjemaer
  • Tips
    • Ferie og fravær
    • For deg som jobber hjemmefra
    • For svaksynte
    • Sesongtips
      • ❄️Tips for vinterferie
      • 🧹Tips for å rydde opp i systemet
    • Covid-19
      • Takster og rapportering for Covid-19 vaksinering
      • Uttrekk av risikopasienter
      • Tilpass timeboken for Covid-19 vaksinering
      • Hurtigtest og svarrapport
      • Covid-19 prøvesvar fra Sykehuspartner
  • Moduler og funksjoner
  • Generelt
    • Logg inn
    • Hva ser jeg
    • Pasientkortet
    • Dine innstillinger
    • Opprette nye pasienter
    • Relasjoner
    • Varslinger til pasient
    • Markere pasient mors
    • Koble opp NHN-Fjernstyring
    • Hurtigtaster / Snarveier
    • Begreper
  • Post
    • Oversikt
    • Bruk
      • Varsling til pasient
      • Mottatte meldinger
    • Oppsett og innstillinger
      • E-konsultasjoner
      • Opprett maler
    • Ofte stilte spørsmål
  • Timebok
    • Oversikt
    • Oppsett
      • Online booking
      • Ankomstregistrering
    • Bruk
      • Avlyse og blokkere timer
      • Gruppetimer
      • Telefontimer
      • Pasientreiser
      • Timeforespørseler
  • Økonomi
    • Oppsett
      • Opprett regnskap
      • Opprett takster
      • Tilgang og rettigheter
      • Koble til betalingsterminal
        • Terminaler med skyløsning
        • Terminaler med lokal tilkobling
    • Bruk
      • Opprett regningskort
      • Endre og rette opp regningskort
      • Samleregning
      • Rapporter
        • Eksportering av rapporter (NY)
        • Ordne excel-fil
    • Helfo
      • Oppgjør for kommunale klinikker
      • Frikort og garantikoder
      • Tidsoverlapp
      • H2a- og H2b-taksten
    • Automatiske takster
    • Forsikring
      • Oppsett
      • Bruk
    • Pasientsky Faktura
      • Opprett og følg opp faktura
    • EG Pasientsky Betaling
      • EG Behandlerportal
      • Terminal
  • Videokonsultasjon
  • Telefoni
    • Bruk
    • Telefoninnstillinger
    • Anropsinnstillinger
    • Anropshistorikk
    • Utstyr for VoIP og video
      • Jabra-programvare
  • Journal
    • Tilgang til journaldata
    • Journalnotat
      • Behandlingsforløp
      • Overføre og motta journal
      • Journalmaler
      • Endre journalnotater
      • Objektive målinger
    • Utskrift
    • Elektroniske meldinger
      • Legeerklæring
      • PLO-meldinger
      • Sykmelding
      • Rekvisisjon
      • Henvisning
      • Dialogmelding
      • Epikrise
      • Tjenestebasert adressering
    • Andre funksjoner
      • Legg til fil
        • Skanning
      • Dokument til pasient
      • Dokumentmaler
      • Skjemaer
  • Lab
    • Oppsett
    • Bruk
    • Lab-integrasjoner
      • Fürst Forum
      • Fürst Forum Web
      • eUnilabs
      • DIPS Interactor
        • DIPS Interactor Sky
      • HP Link
      • IHR
      • Welch Allyn
      • Spirare
      • Zafena
  • Medisin
    • Sammenstille med RF
    • Ordinasjoner
      • Strukturert dosering
    • Resept
      • Blå resept
      • Preparater uten markedsføringstillatelse
    • SLV-varsler
    • Lokal varekatalog
    • Multidose på papir
    • Legemiddelgjennomgang
    • Behandlingsinformasjon
      • Legemiddelrekasjoner
      • Pasienter i PLO
      • Pasienter i LAR
      • Samtykkeliste og reservasjon
  • SYSVAK
  • Tidslinje
  • Tilbakemeldinger
  • Integrasjoner
    • Behandlernettverk - online booking
    • Enhetsadministrasjon
    • ExorLive
    • HelseNorge
    • Integrasjon til Kjernejournal
    • Leyr
    • Omilon
  • Administrasjon
    • Klinikkadministrator
      • Klinikkoppsett
        • Ansatte
          • Vikar og fravær
        • Grupper
        • Basis
        • Åpningstider
        • Systeminnstillinger
        • Moduler
        • Nettside
          • Tilgjengelighetserklæring
        • Skriftlige avtaler
    • Klinikkmodulen
      • Meldingslogg
      • Pasientliste
      • Kontaktliste
      • Kundeliste
      • Venteliste
      • Filarkiv
      • Rapporter og statistikk
      • Innsynslogg
  • Ressurser for klinikk
    • Ressurser for klinikk
    • Tjenester for pasienter
Powered by GitBook
On this page
  • Kom i gang
  • Konfigurasjon av HelseNorge-integrasjon
  • Dialoger
  • Sende dialog
  • Motta dialog
  • Journalføre dialoger
  • Reseptforespørsler
  • Timebestilling via HelseNorge
  • Bestille time hos fastlege
  • Bestille time i ressurstimebok
  • Konfigurere ressurstimebøker
  • Navngi timebok
  • Opprett ressurstimebok
  • Tilpass timetypene
  • Opprett ekstern bestillingsside
  • Sette opp pasient på time
  • Videokonsultasjoner
  • Varsler
  • Ved ferie og fravær
  • 1. Sette inn vikar
  • 2. Dialoger skal håndteres av noen andre
  • 3. Alle tjenester skal være utilgjengelige
  • Informere om ferie/fravær
  • Når du er tilbake
  • Ofte stilte spørsmål

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Integrasjoner

HelseNorge

PreviousExorLiveNextIntegrasjon til Kjernejournal

Last updated 2 months ago

Was this helpful?

EG Pasientsky er integrert med HelseNorge, via .

Det betyr at du som er fastlege og bruker EG Pasientsky, kan tilby pasientene dine å bestille timer, sende e-konsultasjoner, reseptforespørsler og andre henvendelser via HelseNorge-portalen.

HelseNorge-portalen og vår portalen synkroniserer automatisk, og dere mottar alle timebestillinger og henvendelser sendt fra HelseNorge direkte i EG Pasientsky-portalen.

Kom i gang

Les mer om løsningen og ti gode grunner til å ta den i bruk på NHN sine sider:

Hvem kan bruke integrasjonen

Pasienten må være på fastlegens fastlegeliste for å kunne bruke tjenestene, som å bestille timer.

Konfigurasjon av HelseNorge-integrasjon

Vi aktiverer integrasjonen for klinikken, men før vi kan gjøre det, må klinikken ha bestilt Digitale Helsetjenester via Helsenorge.

1. Bestille HelseNorge tjenester

Krav for å bestille tjenester fra NHN:

  • Klinikken må være medlem av Norsk Helsenett (NHN).

  • HER-ID må være registrert både for klinikken og for hver enkelt ansatt i EG Pasientsky.

Du kan lese mer i steg 4 i NHNs veiledning her:

2. Aktivere HelseNorge i EG Pasientsky

3. Registrere tjenester fra HelseNorge

Når integrasjonen er aktivert, må tjenestene fastlegen ønsker å tilby registreres i NHNs Adresseregister.

Dialoger

Sende dialog

Når du har integrasjon med HelseNorge, vil du ha flere muligheter i Postmodulen. For å sende dialoger, gå til Post og Innboks. Øverst til høyre har du tre valg:

  • e-Kontakt: For generelle henvendelser til pasienten, kan du velge e-Kontakt. Denne mottar pasienten i HelseNorge-portalen.

  • eKonsultasjon - helsenorge.no: For medisinske henvendelser, kan du sende en e-konsultasjon. Denne mottar pasienten i HelseNorge-portalen.

  • E-dialog: Sender du e-dialog til pasient, mottas denne kun i PatientSky-appen og pasientportalen. Du kan også bruke e-dialog når du skal sende meldinger til kolleger internt på klinikken.

Du kan legge ved filer i dialogene som mottas i HelseNorge-plattformen. Filene kan totalt ikke overskride 12 MB.

Pasienten blir varslet om dialogen fra HelseNorge.

Dialoger kan kun sendes til pasienter med fullt fødselsnummer eller D-nummer. Pasienten må også ha samtykket til å bli kontaktet digitalt i HelseNorge-portalen. Dersom pasienten ikke har gitt samtykke eller ikke er aktiv i HelseNorge-portalen, vil du ikke kunne sende dialoger og vil bli informert om at pasienten ikke kan kontaktes når du forsøker å starte en dialog.

Motta dialog

Pasienter kan sende dialoger direkte fra HelseNorge-portalen. Klinikken kan selv definere hvilke ansatte som skal motta de ulike type meldingene.

I oppsettet har du følgende valg for de ulike meldingstypene:

  • Pasientens behandler: Dialogen mottas i fastlegens innboks. Mottaker kan ikke defineres selv.

  • Fast (klinikken velger mottaker): Dialogen går til mottakeren dere velger å sette opp. Dette kan være:

    • Enkeltstillinger

    • Grupper

    • Roller

    • Hele klinikken

  • Fast (klinikken velger mottaker) og pasientens behandler: Dialogen går til fastlegens innboks og til mottakeren dere selv definerer.

Standard innstillinger er:

  • eKonsultasjon: Pasientens behandler

  • eKontakt: Fast (klinikken velger mottaker). Mottaker: Hele klinikken.

  • Reseptfornyelse: Fast (klinikken velger mottaker). Mottaker: Hele klinikken.

HelseNorge varsler pasienten når fastlegen eller klinikken svarer på en dialog, og pasienten mottar dialogen i HelseNorge-portalen.

Journalføre dialoger

Det er kun e-konsultasjoner som automatisk journalføres.

Dersom du for eksempel mottar en generell henvendelse (eKontakt) som inneholder kliniske spørsmål eller opplysninger, kan du konvertere eKontakten til en e-konsultasjon.

Reseptforespørsler

Mottar klinikken en forespørsel om fornyelse av resept via HelseNorge, har dere flere valg.

  1. Åpne meldingen i innboksen. Hvilke resepter pasienten ønsker fornyet står listet.

  2. Skriv en beskjed. Dette er påkrevd. Deretter klikk Velg. Velg det relevante alternativet for forespørselen:

    1. Forespørsel avvist

    2. Resept fornyet

    3. Resept kan ikke fornyes

    4. Resepter delvis fornyet

  3. Send. I HelseNorge mottar pasienten beskjeden du skrev, i tillegg til alternativet du valgte som merknad.

  4. Ved behov kan svaret på reseptforespørselen gjøres om til e-kontakt eller e-konsultasjon, ved å klikke på de tre prikkene.

Timebestilling via HelseNorge

Dersom klinikken har valgt å tilby timebestilling via HelseNorge, kan pasienten selv bestille timer via HelseNorge-portalen.

Pasienten kan bestille timer i:

  • Fastlegens timebok

  • I en ressurstimebok - fellestjenester som vaksinasjon, blodprøver og lignende.

Bestille time hos fastlege

Pasienten kan kun bestille time i sin egen fastleges timebok - dette er den eneste timeboken som er tilgjengelig for pasienten.

Dette kreves for at fastlegens timebok skal komme opp i HelseNorge:

  • Fastlegen kan kun stå som eier av én timebok i EG Pasientsky. Har fastlegen flere timebøker, vil pasienten forhindres fra å bestille time.

  • Timeboken må være tilgjengelig online.

  • Timetypene må være tilgjengelig online.

For at pasienter skal kunne bestille time hos fastlege på timeboken settes opp slik at fastlegen står som eier, og at timeboken er tilgjengelig online.

Når pasienten bestiller time hos fastlegen, kommer dette vinduet opp. (Legg merke til at pasienten også kan bestille timer til andre labtjenester, i såkalt ressurstimebøker.)

Pasienten får oversikt over fastlegens timer som er gjort tilgjengelig for online bestilling. Pasienten må også skrive inn en kommentar om hva timen gjelder. Når timen er booket, blir den automatisk synlig i fastlegens timebok i EG Pasientsky.

Bestille time i ressurstimebok

Ressurstimebøker kan brukes til ulike formål på HelseNorge.

Ressurstimebøker gjør det mulig for pasientene å bestille fellestjenester via HelseNorge, eksempelvis vaksine, sårstell eller andre labtjenester. De er ikke knyttet til fastlege eller en spesifikk behandler, og eies av hele klinikken, en gruppe eller en annen ansatt enn en fastlege.

Klinikken under har opprettet egne timebøker for ulike labtjenester. Merk at eier av timeboken er LAB-gruppen.

I tillegg til å bestille time hos fastlegen, kan man klinikken tilby ulike timer hos andre ressurser enn fastlegen.

Konfigurere ressurstimebøker

For å gjøre ressurstimebok tilgjengelig på HelseNorge, må du opprette spesifikke timetyper som skal legges til i en eller flere timebøker som brukes til fellestjenester.

Hvordan dere konfigurerer og bruker ressurstimebøker vil avhenge av om flere ansatte skal tilby tjenester samtidig, da parallelltimer i samme timebok ikke støttes.

Du trenger én kalender hvis:

  • Kun én ansatt skal tilby tjenester. Eksempel: Ali er den eneste som jobber på laben og setter opp alle tjenestene i én timebok.

  • Flere ansatte skal tilby tjenester i samme timebok, men ikke til samme tidspunkt. Eksempel: Ali og Kari jobber på laben og har en felles timebok der de tilbyr timer om hverandre. Ali tar en blodprøve kl. 08, Kari følger på med en vaksinasjon kl. 09.

Du trenger to eller flere kalendere hvis:

  • Flere ansatte skal tilby tjenester samtidig - til samme tidspunkt. Dere trenger da flere timebøker, da én timebok tilsvarer én ansatt. Eksempel: Ali, Per og Kari jobber på laben og alle ønsker å tilby timer samtidig. Ali skal sette en vaksine kl. 08, Per skal stelle et sår kl. 08 og Kari skal ta en blodprøve kl.08. De må da ha hver sin timebok.

Navngi timebok

Når timebøkene og timetypene er tilgjengelig online, vises de på HelseNorge i tillegg til både PatientSky-appen og pasientportalen.

Derfor, hvis dere oppretter flere timebøker for fellestjenester fordi dere vil tilby ulike tjenester til samme tidspunkt, må timebøkene navngis på en forståelig måte for pasienten (se eksempler under infoboksen).

Merk at dette kun er relevant for hvordan timebøkene vises i PatientSky-appen og pasientportalen. På HelseNorge vises kun navnet på timetypen, ikke timebøkene.

Eksempel 1: Hvis dere tilbyr en bestemt tjeneste i hver timebok, for eksempel blodprøver i en, vaksinasjon i en og sårstell i en annen, kan timebøkene ha samme navn som tjenesten. Da vil pasientene som bestiller via PatientSky-appen eller pasientportalen vite hvilken timebok de skal velge.

Her er et eksempel på hvordan du kan opprette ulike timebøker for ulike labtjenester, hvor eier av timegruppen er LAB-gruppen.

Når ressurstimer har blitt gjort tilgjengelig vil de vises slik når en pasient bestiller time på HelseNorge.

Pasienter har mulighet til å bestille ressurstimer i appen. Når pasienter bestiller timer via appen, og har valgt timebok vil pasienten få mulighet til å velge den timetypen de ønsker å bestille

Eksempel 2: Hvis dere tilbyr flere timebøker med samme navn og tjenester, vil det være uklart for pasienten hvilken timebok de skal velge. Da bør timebøkene for eksempel navngis slik:

  • Labtjenester (helsesekretær 1)

  • Labtjenester (helsesekretær 2)

  • Labtjenester (helsesekretær 3)

Opprett ressurstimebok

  1. Merk at fastlegen ikke kan stå som eier. Velg en annen eier. Dette kan for eksempel være hele klinikken, en gruppe eller en annen ansatt enn en fastlege. Dersom dere for eksempel har en lab-gruppe, kan denne velges som eier.

  2. Timeboken må være tilgjengelig online.

Setter du begrensninger på timebok og timetype (for eksempel regler for avbestilling), vil dette også reflektere i HelseNorge.

Tilpass timetypene

Når du har en timetype som du ønsker skal være tilgjengelig på HelseNorge, gjør du følgende:

  1. Åpne timetypen du vil gjøre tilgjengelig.

  2. Huk av for Bruk som ressurstime på HelseNorge.

  3. Velg Type.

  4. Sørg for at navnet du gir timetypen er forståelig for pasienten når de bestiller.

  5. Legg til tilleggsinformasjon.

  6. Trykk Oppdater type.

Merk følgende:

  • Timetyper som er satt som ressurstimer vises som ressurstimebøker på HelseNorge.

  • Type kan brukes til å kategorisere timetypene, men det er navnet du gir timetypen som vil vises på HelseNorge.

  • Eksempler på hvordan du kan navngi timetypene: Sårstell, Influensavaksine, Koronavaksine, Koronatest, Blodprøve, Øreskyll, Vitamininjeksjon.

  • Tilleggsinformasjon vil vises under navnet på timetypen når pasienten bestiller. Dette kan være nyttig for å fortelle hva timen går ut på, hvem timen er ment for og liknende. Merk at HelseNorge viser maks 200 tegn.

Timetypene må nå legges til i ressurstimeboken.

  • Dersom du allerede har en timebok disse timetypene er lagt til i, vil de nå være tilgjengelig å bestille på HelseNorge.

Opprett ekstern bestillingsside

Sette opp pasient på time

Klinikken kan på vanlig måte sette opp pasienten på time i fastlegens timebok eller på en ressurstime.

Pasienten blir automatisk varslet via HelseNorge-portalen og kan se informasjon om timen i innboksen eller under Timeavtaler i HelseNorge-portalen. Timen blir også synlig i pasientportalen og PatientSky-appen.

Dersom klinikken avlyser eller flytter timen til pasienten, blir pasienten automatisk varslet om dette i HelseNorge-portalen.

Foreldre kan representere sine barn under 16 år og ha tilgang til deres helseopplysninger via HelseNorge. Dersom barnet selv ringer inn til klinikken og bestiller time, og foreldrene ikke skal ha innsyn i dette via HelseNorge, må timetypen byttes til Skjult time.

Videokonsultasjoner

Varsler

Ved timebestilling mottar pasienten varsler om følgende fra HelseNorge:

  • Bekreftelse på booket time

  • Endring i time / flyttet time

  • Avlyst time

  • Påminnelse om time mellom 48 og 24 timer før timen

Ved ferie og fravær

Ved ferie eller fravær for en fastlege, har dere tre alternativer:

1. Sette inn vikar

Dialoger

Tilganger som vikar:

  • Dialoger sendt fra HelseNorge mottas både av fastlegen og vikaren

  • I innboksen får vikaren tilgang til alle dialoger fastlegen har mottatt

  • Når vikaren fjernes, forsvinner de dialogene vikaren ikke var deltaker i fra innboksen

Timebestilling

I HelseNorge kan pasienten kun bestille time i sin egen fastleges timebok - dette er den eneste timeboken som er tilgjengelig for pasienten.

Skal pasienten kunne bestille time via HelseNorge, må vikaren benytte fastlegens timebok. Vikaren kan ikke benytte egen timebok.

Merk at det ikke vil synes for pasienten at fastlegen har vikar når timen bestilles.

2. Dialoger skal håndteres av noen andre

Dialoger

Timebestilling

3. Alle tjenester skal være utilgjengelige

Hvis dere ønsker å gjøre tjenestene i HelseNorge helt utilgjengelige i ferien, må de skrus av i Adresseregisteret til NHN for hver enkelt fastlege.

Det anbefales ikke at alle tjenester skrus av, da "fastlegepanelet" ikke vil synes for pasienten lenger. Da vil de ikke finne tjenestene de er vant til å se, og det vil oppleves som at de har mistet tilgang eller at du som fastlege ikke er tilgjengelig i HelseNorge.

  1. Skru av tjenestene for e-konsultasjon, e-kontakt og reseptfornyelse i Adresseregisteret for den fastlegen som skal på ferie, men la timebestilling være skrudd på. Slik sørger dere for at pasienten fortsatt ser at fastlegen er tilgjengelig i HelseNorge. Dersom du har tilgang til Adresseregisteret kan du skru av tjenestene selv. Hvis ikke må du kontakte NHN.

Informere om ferie/fravær

Når du er tilbake

  1. Hvis du som fastlege hadde vikar, må vikaren fjernes fra ansattkortet ditt.

  2. Hvis dere endret mottaker for dialoger, kan dette endres tilbake.

  3. Dersom tjenestene i Adresseregisteret ble skrudd av, må de skrus på igjen.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan ser jeg om pasienten har booket eller sendt dialog via HelseNorge? Det indikeres ikke i timeboken om pasienten har bestilt via HelseNorge. Timen dukker automatisk opp i timeboken, uavhengig av om den er bestilt via HelseNorge eller pasientportalen/appen. Dialoger sendt fra HelseNorge indikeres med helsenorge.no i tittelen.

Har journalsystemet støtte for vikarløsningen i HelseNorge? Nei, vi har ikke støtte for denne løsningen. Kun fastleger kan settes opp i HelseNorge-integrasjonen, ikke vikarer.

Det er kun fastleger med fastlegeliste som kan bruke , og dermed integrasjonen til vårt system. Integrasjonen kan ikke brukes av private legeaktører.

Når de kravene er på plass, kan du .

Når du har mottatt brukernavn og passord til DDFL-tjenestekontoen, ringer du oss på for å aktivere de digitale helsetjenestene på EG Pasientsky-plattformen.

Dette må hver enkelt bruker gjøre selv ved å sende en e-post til .

Du kan også sende dialoger som mottas i HelseNorge direkte fra søkefeltet når pasienten er aktivert ().

Klinikkadministrator har tilgang til oppsett for HelseNorge i Konfigurasjon og innstillinger . I modulen, gå til Post og HelseNorge ().

Klikk i feltet mottakerformat for å sette innstillingen dere ønsker. Klikk i feltet mottaker for å velge mottakere ().

Merk at e-konsultasjoner automatisk blir journalført til pasientens journal ().

Les mer om ressurstimebok i .

For å opprette en ressurstimebok oppretter du en timebok på vanlig måte som beskrevet . Ressurstimebok skiller seg fra vanlig timebok ved at den i tillegg må settes opp ved å gjøre følgende ():

Gi timeboken et navn. Merk at dette kun vil vises i PatientSky-appen og pasientportalen. I HelseNorge vises kun navnet på timetypene.

Velg at Klinikkens fastlegepasienter kan bestille i timeboken, med mindre timeboken kun skal være tilgjengelig for enkelte pasienter. Da velger du en .

Du kan enten opprette nye timetyper som skal brukes som ressurstimer eller tilpasse timetyper du har fra før. Husker du ikke hvordan du oppretter en ny timetype, les

Trenger du å opprette en ny timebok med disse timetypene, må du også legge dem inn i en ukemal og oppdatere arbeidsplanen. Les hvordan du gjør dette .

Vil dere tilby egne timebøker for en spesifikk tjeneste på hjemmesiden deres, kan du linke til en ekstern bookingside. Dette kan for eksempel være nyttig for å vise at dere tilbyr influensavaksine. Slik kan pasienten bestille time uten å logge inn med BankID på HelseNorge, i PatientSky-appen eller pasientportalen. Les hvordan du gjør det .

Se hvordan pasienten bestiller timer i ressurstimebok i , Timebestilling i ressurstimebok fastlege og legekontor.

For at pasienter skal kunne bestille videokonsultasjoner via HelseNorge, krever det at klinikken har .

Kontaktflaten på timetypen må settes til videokonsultasjon. Les hvordan Timen vil da vises som videokonsultasjon i HelseNorge.

Merk at dersom pasienten ikke er aktiv i HelseNorge eller ikke har samtykket til å bli kontaktet digitalt, vil pasienten ikke motta varsel om oppsatt time via HelseNorge. For at ikke-aktive pasienter skal varsles, må varslinger være aktivert for klinikken i plattformen, og være aktivert for timeboken og timetypen. Varslene mottas da fra EG Pasientsky, på

Når, vil vikaren motta dialoger sendt til fastlegen. Vikaren kan svare og vikarens navn vil vises for pasienten når de mottar svaret i HelseNorge.

Dersom du som fastlege ikke skal ha vikar, men likevel ønsker at e-kontakt, e-konsultasjoner og reseptfornyelser skal håndteres av noen andre i perioden du er borte, kan dere endre hvem som skal motta meldingene midlertidig. Les om alternativene

For å unngå at pasienter kan bestille time, fjern ledige timer fra timeboken din i perioden du er borte. Les

Se forklaring i Veileder for ferie og fravær .

Sørg for å fjerne ledige timer fra timeboken din i perioden du er borte. Slik sørger du for at pasientene ikke kan bestille timer i denne perioden, selv om tjenesten er skrudd på i HelseNorge. Les

Dersom dere har tilgang til NHNs tjeneste "Vårt Helsetilbud", kan dere legge til informasjon om fravær/ferie i HelseNorge. Finn veiledning på .

Blir pasienten varslet både i PatientSky-appen, pasientportalen og HelseNorge? Nei, pasienten blir kun varslet i og fra HelseNorge. Dersom pasienten ikke er aktiv i HelseNorge, og dere ønsker at pasienten skal motta varsler for timer dere setter opp, må varslinger være aktivert for klinikken deres i plattformen, og for timeboken og timetypen. Les mer under

digitale helsetjenester via Helsenorge
bestille HelseNorge her
21 93 19 00
kundesenter@nhn.no
se hvordan
se hvordan
se hvor
veilederen til Norsk Helsenett
her.
veilederen til Norsk Helsenett
e-post, sms eller push.
på denne siden
denne siden
Se eksempler på hvordan navngi timebøkene.
videomodul
her.
varsler.
NHNs tjeneste Digital Dialog
se hvor
se hvordan
Informasjon per målgruppeNorsk helsenett
Kom i gangNorsk helsenett
NHNs veiledning til bestilling av Helsenorge.
vikar legges til på ansattkortet til deg som fastlege
her.
her
hvordan du fjerner ledige timer.
hvordan du fjerner ledige timer.
her
her
egendefinert pasientliste
Logo
Logo
Oppsett for HelseNorge
Dialoger sendt fra HelseNorge mottas i innboks definert av klinikken
Konverter til eKontakt til e-konsultasjon
Alternativer ved reseptforespørsel
Konverter reseptforespørsel til eKontakt eller eKonsultasjon
Hvis flere ansatte skal være tilgjengelig til samme tidspunkt, må man opprette flere timebøker.
De blå pilene viser hvordan man bør navngi timebøkene når flere ansatte skal tilby like tjenester på samme tidspunkt
De blå pilene viser viktige punkter når man setter opp ressurstimebok.
De blå pilene markerer viktige felt du må passe på når du tilpasser timetypene
Tilgjengelige timer for influensavaksine vises på ekstern bookingside
Pasienter kan få en oversikt over alle timeavtaler med klinikken.