E-konsultasjoner
Konfigurasjon
Gå til Konfigurasjon og innstillinger → Under Post → Kommunikasjonstyper.
Hvis E-konsultasjon ikke står i listen, trykk på Legg til.
Anbefalte innstillinger for e-konsultasjoner

Avsender
Vi anbefaler å velge Alle pasienter. Dette betyr at alle pasienter kan finne klinikken og deg som behandler. Dersom du har brukt vår plattformen fra før, kan du bruke Alle pasienter på klinikken for å begrense hvilke pasienter som kan sende meldinger. Dette forutsetter at pasientene allerede er lagt til på klinikken.
Mottakerkriterier
Trykk på legg til og velg rollen Lege (eller annen aktuell rolle). Dette gjør at alle brukere i den gitte rollen vises for pasienter som skal sende e-konsultasjon (se hvordan).
Pasientens fastlege er valgt som standard når e-konsultasjoner aktiveres. I dette tilfelle vil pasienten kun få opp sin egen fastlege når de sender e-konsultasjoner.
Hvis du ønsker at andre skal kunne ha tilgang til å lese disse meldingene, må feltet Privat endres fra Ja til Nei.
Andre valg
De andre valgene i konfigurasjonen er automatisk satt basert på hvordan de fleste kundene våre jobber. Derfor kan du gå videre til Oppdater når du er ferdig.
E-konsultasjon er nå klar til å brukes.
Se og svare e-konsultasjoner
Gå til Postmodulen -> Innboks.
Klikk på meldingen i innboksen for å åpne og lese den.
Du kan holde musepekeren over et vedlegg for å forhåndsvise det, eller klikke på det for å vise i full størrelse (se hvordan).
Skriv inn ditt svar, og velg:
Svar og avslutt gjør at pasienten ikke kan svare deg tilbake på meldingen
Videresend for å sende meldingen til en annen behandler på klinikken
Svar om du ønsker at pasienten skal kunne svare deg tilbake
Pasientene kan motta en varsling når dere svarer på e-konsultasjoner på SMS, e-post eller som push-varsel. SMS-varsling (inntil 160 tegn) koster 1,08 kr per varsling (ekskl. mva.), og må aktiveres av oss i EG Pasientsky.
Ofte stilte spørsmål
Får pasientene beskjed om at e-konsultasjon koster penger?
Ja. Når pasientene sender e-konsultasjoner til behandleren sin får de opp en beskjed om at det kan påløpe en egenandel. De må bekrefte at de har lest beskjeden.
Hvor finner jeg avsluttede e-konsultasjoner?
Fra journalen kan du enkelt klikke på Post fra journalen. Her finner du all korrespodanse om og med pasienten.

Gå til Postmodulen -> Arkiv. Så finner du alle avsluttede og lukkede e-konsultasjoner.
Når pasienten er aktivert i søkefeltet, apen pasientkortet (trykk
Alt
+
P
), og trykk på Post i menyen (se hvor).
Kan jeg se om pasienten har lest svaret mitt?
Gå til Postmodulen og finn meldingen. Under deltakere indikerer en grønn prikk at deltakeren har lest meldingen, og en gul prikk indikerer at meldingen er ulest.

Hvis Deltakere ikke vises, trykker du på tannhjulet , og velg Deltakere fra listen (se hvordan).
Hvordan vet jeg at pasienten får svaret mitt?
Pasienten må ha registrert et mobilnummer eller en e-post for at du skal kunne sende de en melding. Hvis pasienten mangler noe av det ovenstående får du varsling om at du ikke kan sende meldingen til pasienten i det du forsøker å sende den.
Slettes e-konsultasjonene etter en tid?
Nei, de slettes aldri. Dette betyr i praksis at du kan skrive e-konsultasjoner uavhengig av ditt journalsystem, og dokumentere e-konsultasjonen senere når du har tilgang til journalsystemet.
Hvordan skrur jeg av e-konsultasjoner?
Gå til Konfigurasjon og innstillinger → Under Post → Kommunikasjonstyper. Trykk på krysset for å fjerne meldingstypen (se hvordan). Merk at dette gjelder for hele klinikken
Du kan også stenge e-konsultasjon for kun deg selv som bruker. Gå til din profil fra kontekstvelgeren, klikk på Brukerinnstillinger og Deaktiver.

Hvordan sette opp vikarfunksjon for e-konsultasjoner?
For å kunne legge til vikar på en bruker må den som skal gjøre det være administrator. Les mer her.
Last updated
Was this helpful?