Helfo
Lær alt du trenger å vite om HELFO-ordre og oppgjør.
Last updated
Lær alt du trenger å vite om HELFO-ordre og oppgjør.
Last updated
Før du kan ta i bruk Helfo-takster, må de aktiveres på klinikken.
Gå til Konfigurasjon og innstillinger , og under Økonomi videre til Takster.
Klikk på Takstinnstilling.
Huk av for de Helfo-takstene som skal være synlige på klinikken, utfra hvilke roller som benytter Helfo-takster (se hvordan).
Når takstene er aktivert, vil de dukke opp på regningskortet (se hvor).
Helfo-takster kan også legges til som automatiske takster, både for vanlige- og gruppetimer. Klikk her for å lese mer.
EG Pasientsky oppdaterer Helfo-takster automatisk når det kommer endringer fra Helfo.
For å sende ditt oppgjør til Helfo, gå til Økonomi, Helfo og Helfo ordre (se hvor). Alle regningskort der det er brukt Helfo-takster vil legge seg her. Velg Regnskap, Aktør og Periode for oppgjøret. De aktuelle regningskortene vises i listen.
Noen Helfo-takster består kun av egenandel for pasient. Regningskort med disse takstene vil ikke synes i listen over Helfo-ordre, men blir automatisk sendt i bakgrunnen neste gang du sender et Helfo-oppgjør. Slik blir Helfo informert om innbetalingen. Dette gjelder også for ordre med både Helfo- og pasientandel, der pasientandelen betales senere.
Husk at dersom pasienten IKKE er registrert med fullt fødselsnummer, vil ikke egenandelen til pasienten registreres hos Helfo og konsekvensen kan være at de aldri får det frikortet de skulle ha hatt.
Ordredato og klokkeslett må være det samme på regningskortet slik det fremkommer i timeboken ved sending til Helfo. Hvis regningskortet er knyttet til en time brukes klokkeslettet til timen i timeboken. Så hvis du vil endre tidspunkt må du flytte timen. Hvis regningskortet ikke er knyttet til timen bruker den klokkeslettet da regningskortet ble åpnet.
For å forhindre at oppgjøret blir avvist hos Helfo, er det viktig at timer ikke overlapper ut ifra takstene som er brukt. For å sikre dette, Åpne valideringsvinduet (se hvor).
Er det ingen tidsrom som overlapper, får du en bekreftelse på dette og kan gå videre.
Har du tidsrom som overlapper, retter du opp ved å dra regningskortet til riktig tid (se hvordan).
Når du har validert, klikk Send til Helfo.
Velg de regningskortene som skal sendes eller marker alle.
Klikk Send, og signer oppgjøret med buypass-kortet ditt.
Når oppgjøret er sendt, legger det seg under Helfo-oppgjør.
Er du lege, trenger du ikke åpne valideringsvinduet og rette opp overlappende regningskort. Helfo kalkulerer bare at antall takster i en periode ikke overgår tilgjengelig tid i en arbeidsdag. Send Helfo-oppgjøret slik:
Klikk Send til Helfo.
Velg de regningskortene som skal sendes eller marker alle.
Klikk Send, og signer oppgjøret med buypass-kortet ditt.
Når oppgjøret er sendt, legger det seg under Helfo-oppgjør.
Dersom du ikke har tilknytning til NHN kan du likevel sende behandlerkravmelding til Helfo. Følg samme prosedyre som beskrevet over.
For å se oversikt over innsendte Helfo-oppgjør, gå til Økonomi, Helfo og Helfo-oppgjør (se hvor).
Velg Regnskap, Aktør og Periode for oppgjørene du vil se oversikt over. Her ser du status på de ulike oppgjørene.
Godkjent: Hele oppgjøret er godkjent fra Helfo og utbetales.
Avvist: Hele oppgjøret er avvist fra Helfo og må korrigeres før det utbetales.
Delvis avvist: Deler av oppgjøret er avvist fra Helfo og må korrigeres før det utbetales.
Ikke signert: Oppgjøret er lagret, men ikke signert med BuyPass.
Avventer svar: Oppgjøret er sendt inn og avventer svar fra Helfo.
Ved å abonnere på påminnelser blir det enklere å huske og sende inn Helfo-oppgjør.
Påminnelsene legger seg i feltet for Pågående handlinger (se hvor) når ordre er opprettet, men ikke sendt til Helfo innen 14 dager.
Oversikt over ordre som blir helt eller delvis avvist, finnes under Avviste Helfo-ordre (se hvor). Ellers så vil Avviste ordre og begrunnelse være tilgjengelig uansett hvor du åpner ordren fra, det være seg fra pasientkortet, omsetningsoversikt osv.
Velg Regnskap og Aktør.
Klikk på den avviste ordren du ønsker å se. På regningskortet vil du se en tilbakemelding fra Helfo med årsak. Du kan rette feilen og gjør ordren klar til å sendes på nytt til Helfo ved å klikke Oppdater på regningskortet.
Du kan kun rette feil direkte på regningskortet dersom pasienten ikke har betalt sin pasientandel. Om pasienten allerede har betalt kan du kun korrigere Helfo-takster som kun består av ren Helfo-andel.
Det kan være mange årsaker til at en ordre blir helt eller delvis avvist. En av de mest vanlige årsakene er tidsoverlapp. Les hvordan du kan forhindre dette her.
Les også hvordan du kan rette opp feil oppførte regningskort her.
Jeg har sendt inn Helfo-oppgjør, men fått for lite utbetalt. Hva kan det skyldes? Det kan skyldes at regningskort som er satt til å betales senere, sendes inn til Helfo, men Helfo-andelen utbetales ikke før pasientandelen blir registrert betalt. Så fort pasienten har betalt, mottar du utbetalingen fra Helfo, og egenandelen registreres opp mot frikortregisteret.
Aktiver påminnelsene i handlingsikonet i Helfo-oversikten (se hvor) i økonomimodulen - eller trykk Ja neste gang du sender et Helfo-oppgjør og blir spurt om å motta påminnelser.