Automatiske takster
Last updated
Last updated
Du kan spare tid ved å koble takster til ulike handlinger i systemet, for eksempel når du har fullført en e-konsultasjon, sendt en intern lab-rekvisisjon eller en sykmelding. Ved å legge til ulike handlinger og definere hvilken takst handlingen skal utløse, vil takstene du velger automatisk komme opp på regningskortet til pasienten du jobber med.
Kun klinikkadministrator har tilgang til å:
Gi tilgang til Automatiske takster til ansatte. Les mer om Tilgang og rettigheter.
Legge til og endre handlinger.
Legge til, endre, slette, aktivere og deaktivere takster.
Det er kun ansatte med tilgang til Automatiske takster som skal kunne se oversikt over automatiske takster.
Handlinger defineres etter hvilket klinisk område en automatisk takst skal gjelde for. Hvis vi for eksempel har definert at en takst kun skal gjelde for klinisk område Medisinsk, vil kun klinikker med dette kliniske området ha taksten tilgjengelig.
Konfigurasjonen av automatiske takster er delt inn i to: Handlinger og Takster.
Handlinger refererer til de ulike handlingene du gjør i journalsystemet, som for eksempel å rekvirere en lab-prøve, avslutte en e-konsultasjon eller sende en sykmelding.
Hvilke handlinger som er tilgjengelige er avhengig av hvilke moduler dere har aktivert på klinikken. Eksempel: Dersom dere ikke har labmodulen, vil dere ikke få opp handlinger knyttet til denne.
Under Takster velger du hvilken handling som skal utløse hvilke takster. Her har du mulighet til å velge en eller flere takster, for eksempel: handlingen “Sykmelding opprettet" skal utløse takst L1 og 1ad.
Husk at du kan søke etter NLR-kode eller takst som du har opprettet i søkefeltet.
Det finnes to typer handlinger: Forhåndsdefinerte og Konfigurerbare handlinger.
Vi har laget de for alle klinikker. Disse ser du under System. De kan ikke konfigureres, men kan brukes til å sette opp en automatisk takst.
KOMMUNIKASJON (POST) - E-KONSULTASJON - AVSLUTTET
KOMMUNIKASJON (POST) - EPIKRISE – SENDT
KOMMUNIKASJON (POST) - HENVISNING - OPPRETTET
KOMMUNIKASJON (POST) - LEGEERKLÆRING - OPPRETTET
KOMMUNIKASJON (POST) - LEGEMIDDELOPPLYSNINGER - SENDT
KOMMUNIKASJON (POST) - MEDISINSKE OPPLYSNINGER - SENDT
KOMMUNIKASJON (POST) - PASIENT E-DIALOG - AVSLUTTET
KOMMUNIKASJON (POST) - SYKMELDING - OPPRETTE
ELEKTRONISK PASIENTJOURNAL (EPJ) - JOURNAL - OVERFØRT
Det er fire typer handlinger dere kan konfigurere selv. Disse ser du under Klinikk.
AVANSERTE INNSTILLINGER - SKJEMA - LAGRET Du kan velge hvilket skjema handlingen skal knyttes til.
ELEKTRONISK PASIENTJOURNAL (EPJ) - JOURNALNOTAT - LAGRET Du kan velge hvilken diagnosekode handlingen skal knyttes til.
LABORATORIE - REKVISISJON - OPPRETTET Du kan velge hvilken NLK-kode handlingen skal knyttes til.
MEDISIN - SYSVAK - VAKSINASJON - REGISTRERT Du kan velge hvilken vaksine handlingen skal knyttes til.
For enklere beskrivelse av handlingen, hold musepekeren over for forklaring (se hvordan).
Eksempel: Dersom du vil at takst 1e og 2ad skal komme opp automatisk på regningskortet hver gang du oppretter en lab-rekvisisjon på B Hemoglobin (NOR05172), oppretter du først handlingen, deretter legger du til takstene under Takster.
Under Automatiske takster, gå til fanen Handlinger.
Klikk Legg til handling. Velg modul: Avanserte innstillinger, Elektronisk pasientjournal (EPJ), Laboratorie eller Medisin.
Dersom du ikke har disse modulene aktivert på din klinikk, vil ikke disse alternativene være tilgjengelig for deg.
Funksjon fylles ut automatisk: Skjema.
Under Navn, velg skjema. Taksten du senere velger vil komme opp på regningskortet hver gang du legger til dette skjemaet i journalnotat.
Velg et internt navn. Navnet kommer opp i listen over handlinger og bør reflektere hvilket skjema det gjelder.
Eksempel: AVANSERTE INNSTILLINGER - SKJEMA - [Internt navn: Allergi Skjema]
Når handlingene er lagt til, gå til Takster for å velge hvilken takst hver handling skal utløse.
Under Automatiske takster, gå til fanen Takster. Du kan filtrere på Alle, System eller Klinikk.
Under System finner du automatiske takster vi har lagt inn for alle klinikker. Dette er predefinerte handlinger der vi har lagt til passende takst. Disse kan ikke konfigureres.
Under Klinikk ligger automatiske takster dere selv lager og kan konfigurere selv.
Alle automatiske takster må aktiveres før de tas i bruk (se hvordan).
Automatiske takster laget av systemet er som standard deaktivert (se hvor), mens de som dere lager selv blir som standard satt aktive når de opprettes. Merk at når en takst blir aktivert og er i bruk, er taksten aktiv for alle brukere på klinikken.
Klikk Legg til automatiske takster.
Velg den handlingen du vil skal utløse takster.
Legg til en eller flere relevante takster.
Dersom du vil unngå at taksten legges til mer enn én gang på regningskortet huk av på Taksten skal kun legges til én gang på regningskortet.
Velg hvilken rolle denne utløseren skal gjelde for, og eventuelt spesialisering. Dersom ingen rolle er valgt vil handlingen utløses for alle brukere på klinikken.
Når de automatiske takstene er aktivert, blir takstene automatisk lagt til på regningskortet når du gjør handlingen for pasienten du jobber med.
Eksempel: Dersom du har aktivert denne automatiske taksten: KOMMUNIKASJON (POST) - PASIENT E-DIALOG - AVSLUTTET - Takst: 1ad
Send eller svar på en e-dialog fra pasient
Klikk Send og avslutt
Opprett regningskort eller åpne utkast hvis det er opprettet
Taksten er lagt til automatisk. Dette indikeres med et utropstegn på taksten. Se nedenfor for hva de forskjellige fargene betyr. Du kan holde musepekeren over for å få mer informasjon.
Merk at forskjellige farger på utropstegn i pasients regningskort angir om takster kan benyttes for pasient. Hold musepekeren over for mer informasjon (se eksempel).
I Økonomimodulen har klinikkadministrator tilgang på Logg over automatiske takster. Denne kan brukes til å holde oversikt over bruken av ulike handlinger og takster.
Merk at antall notifikasjoner på økonomimodul er ventende takster som trenger behandling og ikke tar hensyn til status for sendte Helfo-oppgjør.
Loggen viser to faner, Ikke-fakturerte takster og Utløste handlinger.
I fanen Ikke-fakturerte takster vises ventende takster med pasients navn, tidspunkt og hvem som utløste taksten. Du kan klikke på taksten for å få opp pasientens regningskort (se eksempel).
Takster som venter på behandling vises som notifikasjonboble i Økonomimodulen.
Info i fanen Utløste handlinger viser:
Hvilken handling som var utløst
Hvem handlingen var utløst av
Status for taksten: Fullført, Venter, Behandler og Feilet.
Fullført: Når autotaksten er brukt og betalingsmetode er valgt på regningskortet.
Venter: Systemet har oppfattet at en autotakst er brukt, men venter på å behandle den.
Behandler: Systemet jobber med å registrere taksten.
Feilet: En feil i systemet førte til at autotaksten ikke ble registrert brukt.
Dato og tidspunkt for når taksten ble utløst.
Du kan filtrere på hvilken periode du vil se på de automatiske takstene:
Skriv inn søkeord, NLK kode eller takster i søkefeltet og trykk Enter.
Dersom du vil få oversikt over en periode, velg datointervall eller periode.
For å nullstille, klikk på Period og velg Nullstill.
Behandler har tilgang til logg på regningskortet. Her får du oversikt over alle automatiske takster som har blitt brukt for denne pasienten.
Loggen viser:
Hvilke takster som var utløst
Status for taksten: Brukt, Venter eller Slettet.
Brukt: Når taksten er på regningskortet og betalingsmetode er valgt.
Venter: Når taksten er på regningskortet, men regningskortet ikke er sendt til betaling enda.
Slettet: Når taksten ble slettet fra regningskortet.
Hvem handlingen var utløst av
Dato og tidspunkt for når taksten ble utløst
Åpne Konfigurasjon og innstillinger og gå til Automatiske takster i menyen.
I oversikten over automatiske takster, hold musepekeren over info-ikonetfor å se hvilken rolle og eventuelt spesialisering automatiske taksteren gjelder for (se hvor).
Rød: Takstkode har blitt benyttet til maksimalt tillatt beløp.
Gul : Det er siste gang takstkode kan benyttes.
Blå : Takstkode har ikke oversteget maksimal tillatt beløp og kan derfor benyttes.