EG Pasientsky Brukermanual
HjemmesidenPålogging
  • EG Pasientsky brukermanual
  • Start med systemet
    • Forberedelser
    • Videokurs
    • Quickguide - Konfigurasjon første dagen
  • Endringslogg
    • Endringslogg 2024
    • Endringslogg 2023
    • Endringslogg 2022
    • Endringslogg 2021
    • Endringslogg 2016-2020
      • Endringslogg 2020
      • Endringslogg 2019
      • Endringslogg 2018
      • Endringslogg 2017
      • Endringslogg 2016
    • Oppdatering av skjemaer
  • Tips
    • Ferie og fravær
    • For deg som jobber hjemmefra
    • For svaksynte
    • Sesongtips
      • ❄️Tips for vinterferie
      • 🧹Tips for å rydde opp i systemet
    • Covid-19
      • Takster og rapportering for Covid-19 vaksinering
      • Uttrekk av risikopasienter
      • Tilpass timeboken for Covid-19 vaksinering
      • Hurtigtest og svarrapport
      • Covid-19 prøvesvar fra Sykehuspartner
  • Moduler og funksjoner
  • Generelt
    • Logg inn
    • Hva ser jeg
    • Pasientkortet
    • Dine innstillinger
    • Opprette nye pasienter
    • Relasjoner
    • Varslinger til pasient
    • Markere pasient mors
    • Koble opp NHN-Fjernstyring
    • Hurtigtaster / Snarveier
    • Begreper
  • Post
    • Oversikt
    • Bruk
      • Varsling til pasient
      • Mottatte meldinger
    • Oppsett og innstillinger
      • E-konsultasjoner
      • Opprett maler
    • Ofte stilte spørsmål
  • Timebok
    • Oversikt
    • Oppsett
      • Online booking
      • Ankomstregistrering
    • Bruk
      • Avlyse og blokkere timer
      • Gruppetimer
      • Telefontimer
      • Pasientreiser
      • Timeforespørseler
  • Økonomi
    • Oppsett
      • Opprett regnskap
      • Opprett takster
      • Tilgang og rettigheter
      • Koble til betalingsterminal
        • Terminaler med skyløsning
        • Terminaler med lokal tilkobling
    • Bruk
      • Opprett regningskort
      • Endre og rette opp regningskort
      • Samleregning
      • Rapporter
        • Eksportering av rapporter (NY)
        • Ordne excel-fil
    • Helfo
      • Oppgjør for kommunale klinikker
      • Frikort og garantikoder
      • Tidsoverlapp
      • H2a- og H2b-taksten
    • Automatiske takster
    • Forsikring
      • Oppsett
      • Bruk
    • Pasientsky Faktura
      • Opprett og følg opp faktura
    • EG Pasientsky Betaling
      • EG Behandlerportal
      • Terminal
  • Videokonsultasjon
  • Telefoni
    • Bruk
    • Telefoninnstillinger
    • Anropsinnstillinger
    • Anropshistorikk
    • Utstyr for VoIP og video
      • Jabra-programvare
  • Journal
    • Tilgang til journaldata
    • Journalnotat
      • Behandlingsforløp
      • Overføre og motta journal
      • Journalmaler
      • Endre journalnotater
      • Objektive målinger
    • Utskrift
    • Elektroniske meldinger
      • Legeerklæring
      • PLO-meldinger
      • Sykmelding
      • Rekvisisjon
      • Henvisning
      • Dialogmelding
      • Epikrise
      • Tjenestebasert adressering
    • Andre funksjoner
      • Legg til fil
        • Skanning
      • Dokument til pasient
      • Dokumentmaler
      • Skjemaer
  • Lab
    • Oppsett
    • Bruk
    • Lab-integrasjoner
      • Fürst Forum
      • Fürst Forum Web
      • eUnilabs
      • DIPS Interactor
        • DIPS Interactor Sky
      • HP Link
      • IHR
      • Welch Allyn
      • Spirare
      • Zafena
  • Medisin
    • Sammenstille med RF
    • Ordinasjoner
      • Strukturert dosering
    • Resept
      • Blå resept
      • Preparater uten markedsføringstillatelse
    • SLV-varsler
    • Lokal varekatalog
    • Multidose på papir
    • Legemiddelgjennomgang
    • Behandlingsinformasjon
      • Legemiddelrekasjoner
      • Pasienter i PLO
      • Pasienter i LAR
      • Samtykkeliste og reservasjon
  • SYSVAK
  • Tidslinje
  • Tilbakemeldinger
  • Integrasjoner
    • Behandlernettverk - online booking
    • Enhetsadministrasjon
    • ExorLive
    • HelseNorge
    • Integrasjon til Kjernejournal
    • Journalia
    • Leyr
    • Omilon
  • Administrasjon
    • Klinikkadministrator
      • Klinikkoppsett
        • Ansatte
          • Vikar og fravær
        • Grupper
        • Basis
        • Åpningstider
        • Systeminnstillinger
        • Moduler
        • Nettside
          • Tilgjengelighetserklæring
        • Skriftlige avtaler
    • Klinikkmodulen
      • Meldingslogg
      • Pasientliste
      • Kontaktliste
      • Kundeliste
      • Venteliste
      • Filarkiv
      • Rapporter og statistikk
      • Innsynslogg
  • Ressurser for klinikk
    • Ressurser for klinikk
    • Tjenester for pasienter
Powered by GitBook
On this page
  • Tilbakebetale
  • Kreditere
  • Makulere
  • Makulere eller kreditere?
  • Tapsføre
  • Tilbakebetale ordre sendt til Convene-terminal
  • Se rapport over krediteringer og tilbakebetalinger
  • Ofte stilte spørsmål

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Økonomi
  2. Bruk

Endre og rette opp regningskort

PreviousOpprett regningskortNextSamleregning

Last updated 9 months ago

Was this helpful?

Har du gjort en feil, opprettet et regningskort dobbelt, tatt betalt ved en feil eller har behov for å endre regningskort av andre årsaker, kan du enkelt gjøre endringer på regningskortet. På denne måten har du mulighet til å rette opp eventuelle feil i regnskapet.

Basert på statusen for regningskortet, vil du få mulighet til å:

  • Tilbakebetale

  • Kreditere

  • Makulere

  • Tapsføre

Åpne regningskortet du ønsker å rette opp. På pasientkortet finner du oversikt over alle regningskort opprettet for pasienten under Økonomi ().

Tilbakebetale

Alle regningskort som er betalt, uavhengig av hvem, kan tilbakebetales.

Et regningskort merket som betalt kontant eller med kort er registrert i systemet som betalt av pasient og må derfor registreres som tilbakebetaling, slik at det blir riktig i regnskapet.

OBS!

  • Du kan tilbakebetale samleregning på samme måte. Merk at etter samleregning er betalt er det ikke mulig å tilbakebetale kun ett av regningskortene i samleregningen. Dersom du velger å tilbakebetale et regningskort vil alle regningskortene bli tilbakebetalt.

  • Merk at ett av feltene må fylles ut før du kan bekrefte.

Ønsker du å opprette en kopi av regningskortet som ble feil kan du også huke av for opprett kopi. Statusen på regningskortet endres til tilbakebetalt.

Kreditere

Hvis regningskortet har blitt betalt ved kort/kontant er regningskortet allerede betalt og må derfor tilbakebetales.

På bildet over ser du historikken på et regningskort. Det er brukt en Helfo-takst med en Helfo-andel og pasient-andel. Pasientandel er merket som fakturert, og Helfo-ordren er ikke sendt til Helfo. Derfor kan du kreditere dette regningskortet.

Makulere

Når du makulerer et regningskort slettes det helt. Alle spor blir fjernet fra pasientkortet og fra krediteringer-rapporten.

Regningskort som er fakturert kan ikke makuleres ettersom det er et regnskapsdokument. Det kan derimot krediteres.

Makulere eller kreditere?

I følgende tilfeller kan du velge mellom å makulere eller kreditere:

  • når du har opprettet et regningskort som utkast

  • når du har merket et regningskort som betal senere

  • når du har opprettet regningskort med Helfo-andel og egenandel er markert som betal senere, og Helfo-oppgjøret ikke er sendt.

På bildet over ser du historikken på et regningskort. Det er brukt en Helfo-takst med en Helfo-andel og pasient-andel. Pasientandel er merket betales senere, og helfo-ordren er ikke sendt til Helfo. Derfor er dette regningskortet både mulig å makulere og kreditere.

Tapsføre

Det er mulig å tapsføre regningskort når visse kriterier er oppfylt:

  • Helfo-andeler kan tapsføres når regningskortet er sendt i oppgjør til Helfo, blitt avvist og er eldre enn seks måneder gammelt. Da får du opp knappen Tapsfør refusjon på regningskortet.

Tilbakebetale ordre sendt til Convene-terminal

Bruker klinikken din Convene betalingsterminal, kan du trykke på Tilbakebetal i EG Pasientsky. Krediteringen vil legges til ordren i journalsystemet. Convene vil da plukke opp krediteringen og krediterer fakturaen, dersom den ikke har gått til inkasso.

Legg merke til at dette er en enveiskommunikasjon: EG Pasientsky kan sende meldinger til Convene, men vi kan ikke motta kommunikasjon fra Convene. For å slippe å gjøre en handling to ganger bør derfor handlingen Tilbakebetal gjøres fra EG Pasientsky.

Se rapport over krediteringer og tilbakebetalinger

I økonomimodulen finner du rapporten Kreditering/tilbakebetaling med oversikt over alle dine krediterte fakturaer og tilbakebetalte regningskort. Her kan du sortere på regnskap, aktør, start - og sluttdato, tidsperiode og status på regningskortet.

Ofte stilte spørsmål

Jeg har gjort feil på en Helfo-ordre, men har allerede sendt inn Helfo-oppgjør og avventer svar. Kan jeg kreditere eller tilbakebetale regningskort når Helfo-andelen er sendt inn? Du kan ikke kreditere eller tilbakebetale så lenge du avventer svar fra Helfo. Har du derimot fått Helfo-orden avvist eller godkjent, vil du kunne kreditere eller tilbakebetale avhengig av status på regningskort.

Trykk på Tilbakebetal og bekreft deretter tilbakebetaling (). Her kan du fylle inn årsak til hvorfor regningskortet tilbakebetales, for eksempel hvis du har gjort en feil. Du kan også skrive inn kontonummeret summen skal tilbakebetales til som et notat til deg selv.

Selve tilbakebetalingen må gjennomføres manuelt i klinikkens banksystem da tilbakebetal-knappen kun registrerer tilbakebetalingen i regnskapet.

Et regningskort kan krediteres hvis faktura er valgt som betalingsmetode på regningskortet ().

Trykk på Krediter , og et nytt vindu med oppsummering åpner seg. Huk av om du vil opprette en kopi, eller trykk krediter igjen for å bekrefte.

Du kan makulere regningskort som ikke er fakturert eller betalt og regningskort som er lagret som utkast (). Trykk Markuler , og bekreft at du ønsker å makulere regningskortet.

I noen tilfeller kan du velge mellom å makulere og kreditere regningskort (). Dersom det er viktig at regningskortet skal rapporteres velger du kreditering fremfor makulering. Krediterte regningskort kan fortsatt spores i systemet, mens når du makulerer slettes det helt.

Regningskort med en ubetalt pasientandel kan tapsføres hvis pasienten er fakturert via , fakturaen har gått over betalingsfristen og er eldre enn to måneder gammel fra betalingsfrist. Da får du opp knappen Tapsfør på fakturaen. Du kan søke opp fakturaen i fakturamodulen. Merk at knappen ikke kommer opp på regningskortet, kun på fakturaen.

Når du tapsfører fakturaen, må du oppgi en årsak (). Fakturaen endrer status til Tapsført og legger seg under Arkivert i fakturamodulen.

Når du tapsfører refusjonen, blir du bedt om å bekrefte (). Når regningskortet er tapsført, registreres det ny hendelse på regningskortet: Helfo tapsført.

I får du oversikt over alt som er tapsført i en måned.

EG Pasientsky Convene | Convene EG Pasientsky

Les mer om .

🧮
se hvordan
se hvordan
EG Pasientskys fakturamodul
se hvordan
se hvordan
se hvor
se hvordan
se hvordan
Oversikt over regningskort med egenandel og Helfo-andel. Tilbakebetal-knappen indikerer at pasienten har betalt egenandelen sin.
Fanen Historikk gir oversikt over betalingsmetode. Denne ordren er betalt med kort og er den samme ordren som vist i forrige bilde.
Når du trykker på tilbakebetalt, vil du bli bedt om å bekrefte tilbakmelding. Du får opp en beskjed om hvordan selve tilbakebetalingen må gjennomføres.
Regningskort som viser at du kan kreditere. Dette innebærer at en faktura har blitt opprettet.
I Historikk-fanen får du oversikt over hendelser. Pasient har blitt fakturert for dette regningskortet, og derfor vil du kun ha mulighet til å kreditere denne ordren.
Dette regningskortet kan både makuleres og krediteres. Hvilken handling du velger avhenger av behovet ditt.
Bilde viser historikken på regningskortet. Pasientandelen er merket som betales senere, og Helfo-andelen har ikke blitt sendt inn. Dermed kan du velge både makuler og krediter.
Denne fakturaen har gått over betalingsfristen og er eldre enn to måneder gammel fra betalingsfrist. Den kan derfor tapsføres.
Tapsførte fakturaer får status Tapsført og legger seg under Arkivert i fakturamodulen
På dette regningskortet er Helfo-ordren avvist og regningskortet er mer enn 6 måneder gammelt. Refusjonen kan derfor tapsføres.
Helfo-refusjonen er tapsført og ny hendelse er registrert i Historikk på regningskortet.
måneds - og årsrapporten
rapporten kreditering/tilbakebetaling her