EG Pasientsky Brukermanual
HjemmesidenPålogging
  • EG Pasientsky brukermanual
  • Start med systemet
    • Forberedelser
    • Videokurs
    • Quickguide - Konfigurasjon første dagen
  • Endringslogg
    • Endringslogg 2024
    • Endringslogg 2023
    • Endringslogg 2022
    • Endringslogg 2021
    • Endringslogg 2016-2020
      • Endringslogg 2020
      • Endringslogg 2019
      • Endringslogg 2018
      • Endringslogg 2017
      • Endringslogg 2016
    • Oppdatering av skjemaer
  • Tips
    • Ferie og fravær
    • For deg som jobber hjemmefra
    • For svaksynte
    • Sesongtips
      • ❄️Tips for vinterferie
      • 🧹Tips for å rydde opp i systemet
    • Covid-19
      • Takster og rapportering for Covid-19 vaksinering
      • Uttrekk av risikopasienter
      • Tilpass timeboken for Covid-19 vaksinering
      • Hurtigtest og svarrapport
      • Covid-19 prøvesvar fra Sykehuspartner
  • Moduler og funksjoner
  • Generelt
    • Logg inn
    • Hva ser jeg
    • Pasientkortet
    • Dine innstillinger
    • Opprette nye pasienter
    • Relasjoner
    • Varslinger til pasient
    • Markere pasient mors
    • Koble opp NHN-Fjernstyring
    • Hurtigtaster / Snarveier
    • Begreper
  • Post
    • Oversikt
    • Bruk
      • Varsling til pasient
      • Mottatte meldinger
    • Oppsett og innstillinger
      • E-konsultasjoner
      • Opprett maler
    • Ofte stilte spørsmål
  • Timebok
    • Oversikt
    • Oppsett
      • Online booking
      • Ankomstregistrering
    • Bruk
      • Avlyse og blokkere timer
      • Gruppetimer
      • Telefontimer
      • Pasientreiser
      • Timeforespørseler
  • Økonomi
    • Oppsett
      • Opprett regnskap
      • Opprett takster
      • Tilgang og rettigheter
      • Koble til betalingsterminal
        • Terminaler med skyløsning
        • Terminaler med lokal tilkobling
    • Bruk
      • Opprett regningskort
      • Endre og rette opp regningskort
      • Samleregning
      • Rapporter
        • Eksportering av rapporter (NY)
        • Ordne excel-fil
    • Helfo
      • Oppgjør for kommunale klinikker
      • Frikort og garantikoder
      • Tidsoverlapp
      • H2a- og H2b-taksten
    • Automatiske takster
    • Forsikring
      • Oppsett
      • Bruk
    • Pasientsky Faktura
      • Opprett og følg opp faktura
    • EG Pasientsky Betaling
      • EG Behandlerportal
      • Terminal
  • Videokonsultasjon
  • Telefoni
    • Bruk
    • Telefoninnstillinger
    • Anropsinnstillinger
    • Anropshistorikk
    • Utstyr for VoIP og video
      • Jabra-programvare
  • Journal
    • Tilgang til journaldata
    • Journalnotat
      • Behandlingsforløp
      • Overføre og motta journal
      • Journalmaler
      • Endre journalnotater
      • Objektive målinger
    • Utskrift
    • Elektroniske meldinger
      • Legeerklæring
      • PLO-meldinger
      • Sykmelding
      • Rekvisisjon
      • Henvisning
      • Dialogmelding
      • Epikrise
      • Tjenestebasert adressering
    • Andre funksjoner
      • Legg til fil
        • Skanning
      • Dokument til pasient
      • Dokumentmaler
      • Skjemaer
  • Lab
    • Oppsett
    • Bruk
    • Lab-integrasjoner
      • Fürst Forum
      • Fürst Forum Web
      • eUnilabs
      • DIPS Interactor
        • DIPS Interactor Sky
      • HP Link
      • IHR
      • Welch Allyn
      • Spirare
      • Zafena
  • Medisin
    • Sammenstille med RF
    • Ordinasjoner
      • Strukturert dosering
    • Resept
      • Blå resept
      • Preparater uten markedsføringstillatelse
    • SLV-varsler
    • Lokal varekatalog
    • Multidose på papir
    • Legemiddelgjennomgang
    • Behandlingsinformasjon
      • Legemiddelrekasjoner
      • Pasienter i PLO
      • Pasienter i LAR
      • Samtykkeliste og reservasjon
  • SYSVAK
  • Tidslinje
  • Tilbakemeldinger
  • Integrasjoner
    • Behandlernettverk - online booking
    • Enhetsadministrasjon
    • ExorLive
    • HelseNorge
    • Integrasjon til Kjernejournal
    • Leyr
    • Omilon
  • Administrasjon
    • Klinikkadministrator
      • Klinikkoppsett
        • Ansatte
          • Vikar og fravær
        • Grupper
        • Basis
        • Åpningstider
        • Systeminnstillinger
        • Moduler
        • Nettside
          • Tilgjengelighetserklæring
        • Skriftlige avtaler
    • Klinikkmodulen
      • Meldingslogg
      • Pasientliste
      • Kontaktliste
      • Kundeliste
      • Venteliste
      • Filarkiv
      • Rapporter og statistikk
      • Innsynslogg
  • Ressurser for klinikk
    • Ressurser for klinikk
    • Tjenester for pasienter
Powered by GitBook
On this page
  • Oversikt over mottatte meldinger
  • Behandle mottatte meldinger
  • Handlinger
  • Forskjellige meldingstyper som sendes av pasient
  • Behandle post fra pasient
  • Behandle interne dialoger
  • Elektroniske meldinger

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Post
  2. Bruk

Mottatte meldinger

Lær hvordan du behandler mottatte meldinger.

PreviousVarsling til pasientNextOppsett og innstillinger

Last updated 10 months ago

Was this helpful?

Oversikt over mottatte meldinger

Alle mottatte meldinger kommer inn i Post-modulen. I postkassene vil du ha underkategorier som filtrerer innkommende meldinger ut fra kommunikasjonstype eller aktiverte moduler ().

Alle nye meldinger kommer i postkassen Innboks.

‌Du kan enkelt se at andre brukere er inne på meldingen ved at det indikeres med en blå prikk, både i post-modulen og i selve meldingen ().

Tips: Legg til Deltakere fra visningsinnstillinger for å få en oversikt over hvem som har lest meldingen ().

Behandle mottatte meldinger

All post kommer inn i postmodulen.

Gå til Innboks, og klikk på meldingen du ønsker å lese (). Du kan også gå videre til undermenyene for hver enkelt kommunikasjonstype hvis du ønsker å se en type dialog av gangen.

Dialoger fra pasienter og interne dialoger mellom dere på klinikken håndteres likt.

Elektroniske meldinger over NHN, som for eksempel henvisninger, epikriser, dialogmeldinger osv., har en annen arbeidsflyt. .

Handlinger

Når du åpner en dialog kan du velge mellom ulike handlinger. Hvilke valg som vises avhenger av hva slags type dialog du åpner.

  • Videresend: Videresend meldingen til en annen kollega internt på klinikken. Du velger hvem du skal sende til i neste steg. Meldingen flyttes til Åpne.

  • Svar og avslutt: Du svarer på meldingen, og mottaker kan ikke svare tilbake etter dette. Meldingen flyttes til Arkiv for deg som er deltaker og Klinikkens arkiv.

  • Svar: Du svarer på meldingen, og mottaker har mulighet til å svare deg. Meldingen flyttes til Åpne.

  • Fullfør: Du fullfører oppgaven. Dette gjelder kun for meldinger som er satt som en oppgave. Meldingen flyttes til Arkiv.

Dersom det er aktivert pasientvarslinger, vil pasienten kunne motta varsel om ny melding enten via sms, e-post eller push-varsling‌.

Handlinger fra handlingsikonet

  • Vis logg: Logg for den spesifikke meldingen, som viser hvem som har lest meldingen og hvilke endringer som har blitt gjort.

  • Ny fra eksisterende: Opprette en ny dialog fra eksisterende melding. Eksisterende melding legges til som vedlegg i den nye. Her kan du velge om pasienten skal få den meldingen. Les mer om ny dialog her.

  • Legg til i journal: Dersom dialogen gjelder om en pasient får du et valg for å legge dialogen til i journal. Ved å velge det skal dialogen vises i den løpende journalen til pasienten. Mye brukt i forhold til e-konsultasjoner som må dokumenteres.

  • Forlat dialogen: Dersom du er en av flere deltakere i en intern dialog og ikke vil lenger motta meldinger.

  • Merk som viktig: Den dialogen markeres da i rødt, legges øverst i innboksen og er synlig i Viktige varsler.

  • Merk som to-do: Dersom du vil merke dialogen som en oppgave.

  • Fjern fra innboks: Dialogen fjernes fra Innboks.

  • Flytt til innboks: Dialogen flyttes til Innboks.

Forskjellige meldingstyper som sendes av pasient

Reseptforespørsler

Reseptforespørsler mottas som oftest av helsesekretærer i klinikkens innboks. Ofte er det kun helsesekretærer som har tilgang til den. Er dette tilfelle, er mest effektive arbeidsflyt denne:

  1. Helsesekretær eller lege kan så svare pasienten at resepten er blitt fornyet. Selve fornyelsen av resept gjøres fra medisinmodulen i plattformen, eller det journalsystemet dere bruker. Les mer om fornyelse av resept her.

E-dialoger

E-dialog er melding som pasient sender og det kan være forespørsel om forskjellige emner; utskrift av journal, blodprøvesvar, klinikkens åpningstid eller timebestilling.

Fakturaspørsmål

Fakturanummeret knyttes til henvendelsen, noe som gjør det lettere for den ansvarlige på klinikken å finne fakturaen og behandle henvendelsen.

E-konsultasjoner

Når en e-konsultasjon svares på, vil du du bli spurt om du ønsker at e-konsultasjonen skal legges til i journalen.

  • Velg Ja, og bekreft at dette er riktig pasient.

  • Du blir sendt til pasientens journal, hvor du må skrive inn informasjon og legge til en problemstilling for å lagre. E-konsultasjonen legges til som et vedlegg i journalen, og du kan klikke for å se innholdet.

Leger kan bruke takst 2AE når en e-konsultasjon er ferdig behandlet.

Dersom du har gitt pasienten mulighet til å svare på denne e-konsultasjonen vil eventuelle svar også legges til i dette notatet og du trenger ikke legge de til på nytt. Du vil også motta svar som vanlig i din innboks.

Behandle post fra pasient

Når du håndterer post fra pasient, merk at det du skriver i feltet Beskjed alltid sendes til pasient når du velger Svar, Videresend eller Svar og avslutt.

Legg merke til feltet Deltakere. Hvis pasienten står som deltakker, vil pasienten motta svaret, så fremt det er lagt til en beskjed.

Videresende dialog fra pasient til ansatt på klinikken

Dersom du vil videresende dialog fra pasient til en ansatt på klinikken, har du to muligheter:

1. Dersom du som skal videresende ikke har behov for å skrive en beskjed, kan dialogenvideresendes direkte (uten beskjed) og da mottar ikke pasienten ny dialog.

Merk at dersom du skriver en beskjed når du videresender, blir beskjeden også sendt til pasient.

Da lages en ny dialog med den originale dialogen fra pasienten som vedlegg, og du sørger for at pasienten ikke blir lagt til som deltaker.

Behandle interne dialoger

Intern dialog er e-dialoger som ikke er sendt til en pasient, men mellom deg og en eller flere kollegaer på samme klinikk.

Du kan enkel svare, videresende eller avslutte dialogen. Du kan også velge en av de handlingene fra handlingsikonet.

Elektroniske meldinger

Avslutt: Du avslutter meldingen/oppgaven uten å svare. Meldingen flyttes til Arkiv. Merk at dette ikke er et alternativ for e-konsultasjoner, da svar på disse er lovpålagt. Les .

Fra handlingsikonet i postmeldingen har du flere muligheter (). Valg som vises er forskjellig fra hverandre avhengig av hva slags type dialogen tilhører til.

Mottaker av meldinger fra pasienter avhenger av klinikkens oppsett i .

Helsesekretær videresender ofte til pasientens fastlege eller den legen som skal fornye. Helsesekretær går selv inn i medisinmodulen og klargjør fornyelse som lege deretter signerer. Les .

Mottar du som lege selv reseptforespørsler gjøres selve fornyelsen av resept fra medisinmodulen i plattformen, eller det journalsystemet dere bruker. Les mer om .

Dersom du må gi medisinske råd via e-dialog finnes det en takst som kan brukes. Les mer om takstene .

Reseptforespørsler og e-dialoger kan også legges til i pasientens journal etter meldingen er avsluttet. Åpne meldingen fra Arkiv og trykk på de tre prikkene().

Når pasient sender spørsmål om faktura kommer det inn i innboks som Fakturaspørsmål. Du kan bruke filtrering for å søke etter fakturaspørsmål ().

Merk at for e-konsultasjoner er det lovpålagt å svare innen 5 dager. Derfor har vi satt som standard at e-konsultasjoner merkes som viktig ().

2. Dersom du vil skrive en beskjed og videresende, men ikke ønsker at pasienten skal motta beskjeden, kan du opprette en ny dialog ved å klikke på de tre prikkeneog velge Ny fra eksisterende.

Med intern dialog har du mulighet til å forlate dialogen dersom du ikke vil motta meldinger lenger ved å klikke på Forlat dialogen i handlingsikonet .

Elektroniske meldinger slik som eksempelvis henvisning, epikrise, sykmelding, og rekvisisjon og svar, vil i tillegg til å legge seg i journalen, legge seg i post-modulen. Både sendte og mottatte. Les mer om å sende og motta

her
se hvordan
se eksempel
elektroniske meldinger.
hvordan du kan videresende uten å sende beskjed til pasienten
se hvor
se hvor
se hvordan
se hvor
Les mer om det her
se hvor
se hvordan
Kommunikasjonstyper
hvordan du kan svare på e-konsultasjoner
fornyelse av resept
Eksempel på handlinger når du mottar en melding
Eksempel på handlinger fra handlingsikonet
Legge til e-konsultasjon i journal
Det som skrives i Beskjed feltet skal sendes til pasienten
Klikk Ny fra eksisterende for å lage en ny dialog med den originale dialogen som vedlegg
Hold musepekeren over Innboks for å gå til Intern dialog