Lær hvordan du sender og mottar elektroniske meldinger i systemet.
Plattformen støtter elektronisk meldingsutveksling over Norsk Helsenett. Som medlem i Helsenettet kan du, via vårt system og helsenettet, kommunisere digitalt med andre aktører i Helsenettet om alt fra blodprøve- og røntgensvar til henvisninger og epikriser.
Les mer om tjenesten hos Norsk Helsenett.
For at klinikken og de ansatte skal kunne sende og motta elektroniske meldinger, kreves det konfigurasjon. Dette setter vi opp for dere. Følgende oppsett må til:
Integrasjon med Norsk Helsenett og tilleggstjenesten elektroniske meldinger må være aktivert for klinikken.
Buypass sertifikater for meldingsutveksling må være registrert.
For enkelte typer meldinger må HER-ID for klinikken og hver bruker være lagt til.
EDI-adresse tilsvarende det som er registrert i NHN Adresseregisteret må være lagt til, for de fleste typer meldinger.
CPA-ID må være registrert for meldinger til NAV.
Ansatte må ha sitt Buypass smartkort tilgjengelig for signering av enkelte meldinger, som for eksempel sykmelding.
Det er kun behandlingsnotat, henvisning, sykmelding og legeerklæring som lagres automatisk selv.
Dersom du jobber med en av de andre meldingene bortsett fra de som er nevnt, pass på å ikke klikke et annet sted utenfor meldingsvinduet i plattformen. Meldingen lagres ikke automatisk og den blir borte.
Alle elektroniske meldinger tilknyttet journalen kan opprettes fra bindersikonet i et behandlingsnotat, eller ved bruk av hurtigtaster.
Når du skriver et behandlingsnotat, søk etter vedlegg med hurtigtasten ALT +
(se hvordan).
Søk etter hurtigtaster ved å klikke CTRL + Space
(se hvordan).
Mottakerfeltet i hver melding er koblet opp mot NHN Adresseregisteret. Her kan du søke etter behandler, klinikk, institusjon eller tjeneste. Sistnevnte er kun mulig dersom mottakeren du skal sende til er oppført med tjenestebasert addressering i adresseregisteret.
Du kan også sette avsender til en av tjenestene oppført på klinikken, dersom dere selv bruker tjenestebasert addressering.
Les mer om hvordan du sender hver enkelt melding i menyen til venstre.
Alle elektroniske meldinger du har sendt, finner du igjen:
som journalhendelse i pasientens løpende journal
i postkassen Mine sendte i Postmodulen
i Post i pasientens journal
Elektroniske meldinger som du mottar fra andre behandlere og institusjoner, kommer inn i Postmodulen og som journalhendelse i pasientens journal.
I Post, finnes postkassen Tilbakemelding i alle hovedpostkasser. Her er alle de elektroniske meldingene kategorisert.
Du kan filtrere på de ulike elektroniske meldingene under Kommunikasjonstype i postkassen.
Hvordan du håndterer mottatte elektroniske meldinger, avhenger av type melding.
Noen meldinger krever signering (ikke med Buypass-kort), for å kvittere for at du har sett meldingen. Meldinger du signerer blir arkivert og flytter seg til postkassen Arkiv.
I noen meldinger kan du rapportere avvik, for eksempel i en mottatt rekvisisjon.
Noen meldinger kan besvares, som for eksempel dialogmeldinger av typen Forespørsel.
Noen meldinger kan inneholde vedlegg, for eksempel dialogmeldinger. Disse kan du åpne ved å klikke på dem.
Les mer om håndtering av hver enkelt meldingstype i menyen til venstre.
Det er mulig å videresende elektroniske meldinger, dersom meldingen for eksempel er blitt sendt til feil behandler.
Du kan videresende meldinger dersom du:
Selv er mottaker av meldingen eller
Har tilgang til alle meldinger på klinikken.
Meldinger kan videresendes til hvilke som helst stillinger, grupper eller de som har en bestemt funksjon i en gruppe.
Ã…pne meldingen du vil videresende.
Klikk Videresend.
Velg deltakeren meldingen skal videresendes til. NÃ¥r du videresender, blir du selv fjernet som deltaker av meldingen.
Klikk Videresend (se hvordan).
Mottakeren mottar meldingen i sin innboks og kan håndtere den.
Merk at meldingen må være åpen for å kunne videresendes.
Tekst som skrives inn i svarfelt på dialogmeldinger som kan besvares, vil ikke bli inkludert når du videresender meldingen internt.
Dersom en elektronisk melding feiler, altså ikke går igjennom til mottakeren, vil du varsles om dette i Viktige varsler. Åpne meldingen for å se feilmelding og eventuelt foreta endringer.
Les mer om hvordan du ser status på de ulike meldingene og eventuelt feilsøker i Meldingslogg.
I journalen til aktuell pasient, klikk Post.
Her har du full oversikt over alle sendte og mottatte meldinger for pasienten, kategorisert i type melding. Her ligger også andre meldinger som e-dialog, e-konsultasjoner, LAB-rekvisisjoner og LAB-resultat.
Veksle mellom de ulike fanene ved å klikke på dem eller bruke tab-tasten på tastaturet. Du kan åpne meldingen i sin helhet og se mer informasjon rundt den, ved å klikke på den i listen.
Jeg mistenker at en elektronisk melding (epikrise, henvisning, dialogmelding, rekvisisjon eller sykmelding) ikke har kommet frem. Hva gjør jeg?
Gå til Klinikkmodulen i modulmenyen til venstre og velg Meldingslogg. Her finner du oversikt over alle meldinger og kan sjekke status og eventuell feilmeldinger. Opprett meldingen på nytt dersom den har feilet.
Jeg ønsker å legge til kopimottaker i en rekvisisjon, er dette mulig? Ved oppdatering til Rekvisisjon 1.6 ble muligheten for å legge til kopimottaker fjernet da NHN ikke tilbyr dette i sine meldingstjenester.
Lær hvordan du oppretter legeerklæring.
Legeattest eller legeerklæring er en erklæring fra lege om et medisinsk forhold som kan innebære økte rettigheter for en person, enten som bevis på at personen tilfredsstiller bestemte helsekrav for eksempel for et sertifikat, eller det kan være erklæring om en tilstand eller sykdom som berettiger en dispensasjon for personen.
Fra journalen kan du opprette legeerklæring.
Klikk på bindersikonet etter at du har skrevet det behandlingsnotatet du ønsker å knytte legeerklæringen mot, og klikk Legeerklæring.
Fyll ut relevante felter i de ulike fanene. Merk at du kan importere journalnotater rett inn i flere av feltene. Klikk Vis alle journalnotater om alle journalføringer ikke er 100% lastet opp.
NÃ¥r den er fylt ut, Lagre og send.
Signer meldingen med ditt Buypasskort.
Erklæringen sendes til NAV, og legger seg som vedlegg til journalnotatet og som en egen journalhendelse.
Dersom du avbryter signeringen, legger legeerklæringen seg i signeringslisten, slik at du kan hente den opp igjen.
Legeerklæringen du jobber med lagres automatisk som utkast hvert femte sekund. Dersom strømmen skulle gå på din PC, internettilgangen skulle forsvinne eller andre uforutsette hendelser skulle oppstå, mister du ikke arbeidet.
Du kan også lagre manuelt ved å klikke på Lagre utkast om du ønsker å fortsette arbeidet senere.
For å finne utkastet du jobbet med, klikk på Pågående handlinger og velg utkast etter pasientens navn. Her kan du også se siste dato og tidspunkt du jobbet med utkastet.
Du kan velge å endre, sende eller slette utkast. Når meldingen er ferdig utfylt, klikk Lagre og send.
Meldingen legges til som vedlegg i journalnotatet, som egen journalhendelse, i Mine sendte i postmodulen og i meldingsloggen.
Dersom du ønsker å slette utkast, kan du velge utkastet som du vil fjerne fra Pågående handlinger. Når vinduet er åpent, klikk på Slett utkast.
I tilfeller pasienten trenger å ta med seg legeerklæringen, for eksempel i forbindelse med fravær for en elev eller student, anbefaler vi å bruke en dokumentmal. Lær hvordan du oppretter en dokumentmal.
Du bygger den opp slik du ønsker og kan benytte den når du oppretter et journalnotat.
Eksempel på en dokumentmal:
Klikk på bindersikonnet og velg Nytt dokument. Start med å skrive navnet på malen som ble laget, og velg den fra listen. Du bygger den opp slik du ønsker og kan benytte den når du oppretter et journalnotat.
Hvordan kan jeg printe ut erklæringen til pasienten? Når erklæringen er lagret og sendt kan du klikke på denne i journalnotatet, eller på journalhendelsen, og velge Skriv ut.
Kan jeg hente informasjon fra tidligere journalnotater? Ja, du kan enkelt hente opp data fra tidligere journalnotater for å spare tid ved utfylling. Klikk på Legg ved journalnotat og velg det notatet du ønsker. Du kan velge deler av et notat, eller hele notatet.
Hvorfor kan jeg ikke legge til et arbeidsforhold? Ansettelsen hentes fra det som eventuelt er lagret i området Sosial på pasietkortet. Dersom det ikke er lagret noe her må du opprette en ny ansettelse. Klikk på Ny ansettelse og fyll ut feltene. Hvorfor får jeg ikke opp Legeerklæring som et valg når jeg klikker bindersikonet? En legeerklæring er en meldingstype som sendes til NAV IKT. For å få opp dette valget kreves det at du som behandler har et HPR nummer og er registrert i Helsepersonellregisteret. Det krever også at du har rollen lege i systemet.
Jeg får feilmelding når jeg limer inn tekst i feltene i legeerklæringen. Hva kan dette skyldes? Dersom du limer inn tekst med formattering (for eksempel fra et Word-dokument eller liknende), kan det følge med tegn som er ugyldige i systemet og du vil få feilmelding. Ønsker du å lime inn tekst fra andre kilder, sørg for at teksten som kopieres er uten formatering.
Lær mer om hvordan du kan samhandle med PLO.
PLO-meldinger (Pleie - og omsorg) omfatter standardiserte meldingstyper utarbeidet for å sikre at tilstrekkelig og relevant informasjon følger pasient ved overføring mellom kommune, fastlege og helseforetak, og mellom aktører innad i kommunehelsetjenesten. Kilde: Norsk Helsenett
I vårt system støtter vi følgende meldinger:
Helseopplysninger til lege v1.6 (motta)
Orientering om tjenestetilbud v1.6 (motta)
Medisinske opplysninger v1.6 (send)
Utskrivningsrapport (motta)
Avviksmelding (send & motta)
Meldingstypen Medisinske opplysninger v.1.6 er i vårt system delt opp i to meldinger:
Medisinske opplysninger
Legemiddelopplysninger
Dersom pasienten har en fast PLO-kontakt, kan denne registreres og PLO-meldingen kan sendes fra medisinmodulen. Les mer om dette her.
For å sende PLO-meldinger utover fast PLO-kontakt, les videre.
Fra et behandlingsnotat, klikk bindersikonet og velg Medisinske opplysninger.
Meldingen består av flere faner som kan fylles ut.
Mottakere hentes fra Adresseregisteret. Legg til personen/instansen som skal motta meldingen.
Under Diagnoser vil de aktive og passive diagnosene som er registrert på pasienten i journalen stå oppført. Skal noen diagnoser utelukkes, klikk på øyeikonet for å fjerne dem.
Eventuelle Legemiddelreaksjoner-registreringer vil være oppført.
Sosial informasjon hentes fra pasientkortet. Du kan redigere manuelt.
Under Funn/undersøkelsesresultater kan du importere eksisterende journalnotater.
Her finner du oversikt over pasientens legemidler. Skal noen legemidler ikke sendes med, klikk på øyeikonet .
Her ligger de relasjonene som eventuelt er registrert for pasienten. Disse hentes fra pasientkortet.
Her kan du registrere eventuelle behov pasienten har for assistert kommunikasjon, som tolk, eller hvis pasienten har hørsels - eller synshemning.
Her kan du legge til eventuell informasjon som fastlegen har delt med pårørende.
NÃ¥r meldingen er ferdig utfylt, klikk Lagre og send.
Meldingen legges til som vedlegg i journalnotatet, som egen journalhendelse, i Mine sendte i postmodulen og i meldingsloggen.
Ønsker du å kansellere meldingen, åpne den og klikk Tilbakekalle. En ny melding om at meldingen er kansellert sendes til mottakeren.
I et nytt behandlingsnotat, klikk bindersikonet og velg Legemiddelopplysninger.
I mottakerfeltet kan du velge den PLO-avdelingen meldingen skal sendes til, og en eventuell kopi.
Under Klinisk informasjon vil du finne aktuelle Legemiddelreaksjoner-registreringer på pasienten, som hentes fra pasientkortet.
Sosialinformasjon hentes også direkte fra pasientkortet, eller kan skrives inn manuelt.
Under Funn/undersøkelsesresultater kan du importere eksisterende journalnotater.
Under Legemidler er oversikten over pasientens legemidler. Dersom ett eller flere legemidler ikke er relevante for meldingen, kan du klikke på øyeikonetog fjerne det.
Når meldingen er ferdig utfylt, klikk på Lagre og send.
Meldingen lagres som et vedlegg i journalen, som egen journalhendelse, i Mine sendte i postmodulen og i meldingsloggen.
Når du åpner meldingen, kalles også denne Medisinske opplysninger. Du kan klikke på meldingen for å se status, tilbakekalle eller skrive ut.
Du mottar PLO-meldinger i innboks i postmodulen.
Du kan motta følgede PLO-meldinger:
Helseopplysninger til Lege v1.5. Her kan du rapportere avvik.
Orientering om tjenestetilbud v1.6. Signer og opprett journalnotat, kun signer, arkiver eller rapporter avvik på samme måte som vist over.
Utskrivningsrapport. Rapporter avvik, arkiver eller skriv ut.
Avviksmelding. Kan sendes ved å rapportere avvik på en mottatt melding, og mottas fra andre instanser.
Hver meldingstype mottas i egen postkasse under postkassen Tilbakemelding. Enkelte PLO-meldinger vil også mottas som dialogmelding under Tilbakemelding.
Kan helsesekretær sende dialogmelding til for eksempel sykepleiertjenesten i forbindelse med en PLO-pasient?? Helsesekretær må ha autorisasjon og være registrert med HPR-nr og HER-ID for å sende elektroniske meldinger. Legen har ansvar for den medisinske beslutningen, men så lenge helsesekretær har det ovennevnte, kan de sende dialogmelding på vegne av legen.
Lær mer om hvordan du kan opprette elektronisk sykmelding.
For generell informasjon om digital sykmelding, se sidene til NAV:
Les flere detaljer om de siste oppdateringene på sykmelding her: Endringslogg 12.06.2023 og 24.01.2024.
I vårt system kreves følgende for å kunne sende digital sykmelding:
Virksomhetssertifikat og CPA-ID må være registrert for klinikken. Dette gjør vi for deg.
Du må ha en rolle som gir deg lov å sykmelde, via ditt HPR-nummer. Dette må registreres på din profil.
Du må kunne signere med Buypass smartkort.
Pasienten du skal sykmelde må være registrert med fullt fødselsnummer eller D-nummer.
For å opprette en ny sykmelding kan du bruke hurtigtast ALT + S
, eller klikke på bindersikonet når du journalfører og velge Sykmelding.
NÃ¥r du fyller ut sykmelding:
Kun felter markert med rød stjerne * er obligatorisk å fylle ut.
Fastlegen hentes automatisk fra NHN fastlegeregisteret.
Merk at når du velger ingen eller én arbeidsgiver i feltet 2.1 (se hvor), trenger du ikke å gi mer informasjon om arbeidsgiver til NAV, derfor vil ikke feltene 2.2-2.4 være synlige.
Dersom Flere arbeidsgivere velges i feltet 2.1 og det er registrert flere ansettelser i Sosial-område på pasientkortet, må du velge hvilken arbeidsgiver som skal inkluderes i denne sykmeldingen (se eksempel). I tilfelle det er kun én registrert ansettelse på pasientkortet, legges dette automatisk til i feltet 2.2.
Under hoveddiagnose legges den sist brukte diagnosen automatisk inn. Du kan endre ved å søke opp diagnose i listen.
For kiropraktor og manuellterapeut får du opp et varsel når sykmelding overstiger 12 uker med anbefalt siste godkjente dato (se eksempel her).
NÃ¥r du har fylt ut alle relevante felter, klikk Lagre og send. Signer sykmeldingen med Buypass-kortet ditt og sykmeldingen sendes.
Dersom du avbryter signeringen, legger sykmeldingen seg i signeringslisten, slik at du kan hente den opp igjen.
Sykmeldingen du jobber med lagres automatisk som utkast hvert femte sekund. Dersom strømmen skulle gå på din PC, internettilgangen skulle forsvinne eller andre uforutsette hendelser skulle oppstå, mister du ikke arbeidet.
Du kan også lagre manuelt ved å klikke på Lagre utkast om du ønsker å fortsette arbeidet senere.
For å finne utkastet du jobbet med, klikk på Pågående handlinger og velg utkast etter pasientens navn. Her kan du også se siste dato og tidspunkt du jobbet med utkastet.
Du kan velge å endre, sende eller slette utkast. Når meldingen er ferdig utfylt, klikk Lagre og send.
Dersom du ønsker å slette utkast, kan du velge utkastet som du vil fjerne fra Pågående handlinger. Når sykmeldingsutkastet er åpent, klikk på Slett utkast.
Sykmeldingen legger seg som
Vedlegg i journalnotatet
Egen journalhendelse
I Mine sendte i postmodulen
Etter at du har sendt sykmeldingen kan du klikke på den for å få opp valg om å skrive ut, kopiere eller forlenge den.
Er det behov for å skrive ut sykmeldingen, åpne sykmeldingen i journalen eller fra postmodulen, og velg Skriv ut.
For å kopiere en sykmelding, klikk på den aktuelle sykmeldingen, enten i journalen eller fra postmodulen, og velg Kopier sykmelding.
En ny sykmelding skal åpnes, med alle feltene fylt ut med samme informasjon som i den originale sykmeldingen, men du må fortsatt:
Bekrefte startdato for fraværet.
Fylle inn informasjonen om pasientens arbeidsgiver. (Merk at Flere arbeidsgivere må velges i feltet 2.1 for at feltene 2.2, 2.3 og 2.4 skal være synlige.)
Velge ny start- og sluttdato i Periode-område om det er aktuelt.
Dersom pasienten allerede har en aktiv sykmelding, når du oppretter en ny, vil du få varsel om den nåværende sykmeldingen, og du har muligheten til å kopiere den direkte fra vinduet.
Varselet inneholder et kort sammendrag av diagnosen og perioden. Om det finnes flere aktive sykmeldinger, kan du velge å kopiere den rette (se eksempel).
For å forlenge en sykmelding, klikk på den aktuelle sykmeldingen, enten i journalen eller fra postmodulen, og velg Forleng sykmelding.
Fyll ut de aktuelle feltene og velg ny sluttdato.
Dersom pasienten har en aktiv sykmelding fra før og du oppretter en ny sykmelding, vil du bli varslet om nåværende sykmelding og har mulighet til å forlenge den direkte fra vinduet.
Varselet inneholder et kort sammendrag av diagnosen og perioden. Om det finnes flere aktive sykmeldinger, kan du velge å forlenge den rette.
Det kan være ulike årsaker til at du ikke får opprettet sykmelding:
Fødselsnummer eller d-nummer er ikke 11 tegn
Arbeidstelefonnummer på deg som behandler eller på klinikken er ikke notert
Sykmeldingen er tilbakedatert lenger enn det som er tillatt
Hoveddiagnose eller annen fraværsgrunn mangler
Hoveddiagnosen er en Z-diagnose
Utdypende opplysninger ved 7, 17 eller 39 uker mangler
En avventende sykmelding mangler innspill om tilrettelegging
Diagnosekoden er ukjent
Sykmeldingsperiode mangler
Sykmeldingen inneholder overlappende datoer
Sykmeldingens varighet er over ett år
Sykmeldingsgraden er mindre enn 20%
Legen har mistet retten til å skrive sykmeldinger
Disse sykmeldingene blir automatisk avvist i det elektroniske mottaket hos NAV.
For kiropraktor og manuellterapeut, dersom sykmeldingsperioden overstiger 12 uker får du opp varsel med anbefalt siste godkjente dato. For å unngå at sykmeldingen blir avvist hos NAV, rett t.o.m. datoen i henhold til dette.
Tips: Dersom knappen Lagre og send ikke er klikkbar, hold musepekeren over den for å få mer informasjon om årsaker for at du ikke får opprettet sykmeldingen.
Se ofte stilte spørsmål på NAV sin side.
Hvorfor finnes det ingen arbeidsgiver og hva skal jeg gjøre? Dersom det ikke er registrert noen ansettelse på pasientkortet må du opprette en ny. Snarvei for dette finnes direkte inne ved arbeidsgiver-feltet.
Hvorfor kommer mitt private nummer med på sykmeldingen? Dersom du har registrert ditt private nummer på din ansattprofil, vil dette hentes automatisk. Du kan legge til ditt jobbnummer, og fjerne ditt private om du ikke ønsker at dette skal komme med.
Kan jeg rette en avvist sykmelding? Nei, du må opprette en ny etter krav fra NAV.
Pasienten kan friskmeldes. Hvordan forkorter jeg en sykmelding? Du trenger ikke friskmelde eller forkorte sykmeldingen, ifølge NAV. Sykmeldte kan gå tilbake til jobb uten å avtale med NAV og uten friskmelding fra legen. Informasjon om dette på NAV sine sider.
Pasienten må sykemeldes sju uker eller mer. Hvordan dokumenterer jeg dette for NAV? Dersom perioden på sykmeldingen er sju uker eller mer, får du opp feltet 6 Utdypende opplysninger. Disse fyller du ut for å dokumentere for NAV. Feltet kommer også opp dersom du har forlenger en eksisterende sykmelding, slik at den totalt overgår sju uker.
Mer informasjon om grensen på sju uker og unntak fra aktivitetsplikten her.
Lær hvordan du oppretter en rekvisisjon.
Under Type i rekvisisjonsskjemaet får du oversikt over de ulike typene rekvisisjon. Her følger oversikt over de ulike:
Computertomografi (CT) Magnettomografi (MR) Mammografi Røntgen Scintigrafi Ultralyd Annet
I et nytt behandlingsnotat, klikk bindersikonet og velg Rekvisisjon (elektronisk) fra listen, eller bruk hurtigtasten
ALT + U
(se hvor).
Mottakere i mottakerfeltet hentes fra Adresseregisteret. Dersom du ikke får treff her, vil det si at de ikke er registrert i Adresseregisteret. Søk etter personen/instansen som skal motta rekvisisjonen. En liste over de siste viste mottakerne vil vises når du klikker i feltet eller klikker pil ned.
Velg fra listen hvilken type rekvisisjon det gjelder.
Du blir automatisk lagt til som ansvarlig, men dette kan endres.
Klinisk informasjon fra journalen vil automatisk legges til under Klinisk informasjon. Dette inkluderer CAVE-opplysninger, sykdomshistorikk og legemiddelhistorikk. Du kan slette det som ikke er relevant ved å klikke på X.
Under Undersøkelse, må du manuelt fylle ut relevant informasjon. Dersom det finnes tidligere undersøkelser av samme type, vil de vises her. Ved å trykke på den, vil du legge til informasjon fra tidligere undersøkelse til den nye (se eksempel).
Under Grunner legges automatisk det som er registrert i Sosial-fanen på pasientkortet seg. Du kan også fjerne dette, legge til andre grunner og importere journalnotater her.
Fyll ut resterende felter. Kun felter med rød stjerne er obligatoriske.
Klikk Lagre og send. Rekvisisjonen lagres som vedlegg i journalnotatet, som egen journalhendelse, i Mine sendte i postmodulen og kan søkes opp i meldingsloggen.
Dersom du velger Magnettomografi fra listen under Type, vil du automatisk få opp sjekklisten.
Her kan du enkelt huke av for det som gjelder under pasientinformasjon og kontraindikasjoner. Dersom det ikke er noen kjente kontraindikasjoner velger du ingen oppe i høyre hjørne.
Merk at Undersøkelse-feltet er obligatorisk, klikk på Legg til og velg fra listen.
Sosial/familie hentes fra pasientkortet eller kan legges til manuelt. Du kan også legge inn en kommentar.
Klikk Lagre og send og rekvisisjonen er sendt.
For å kunne sende rekvisisjon til røntgen, må du velge Røntgen under feltet Type når du oppretter en ny rekvisisjon.
Videre fyller du ut i resterende feltene, og klikker på Lagre og send når du er klar.
Du mottar svarrapporter på ulike typer rekvisisjoner i innboksen i postmodulen. Vi viser røntgensvar ved å generere en PDF med visningsfilen. De skal ligge under Rekvisisjon og svar i innboksen din i postmodulen.
Her kan du rapportere avvik, skrive ut, signere for å bekrefte at du har sett meldingen eller signere og opprette journalnotat. Når du signerer blir meldingen arkivert og legger seg i Arkiv.
Lær hvordan du sender elektronisk henvisning.
Henvisningsvinduet kan tilpasses etter ditt behov. Flere av feltene kan automatisk hente informasjon fra pasientens journal, og vil være skjulte til du trenger dem.
Hvilke felt som vises under Tilleggsinformasjon kommer an på hvilken informasjon som kan hentes fra pasientens journal og hvilke felt du velger å vise. For å lære mer om hvordan man tilpasser skjemaet, les mer under Tilpasse skjemaet.
I et behandlingsnotat, klikk bindersikonet og velg Henvisning (elektronisk), eller bruk hurtigtasten
ALT+H
når en pasient er aktiv i søkefeltet.
Søk etter personen/instansen som skal motta henvisningen.
NÃ¥r du holder musepekeren over feltet, dukker Kjente problemstillinger opp. Disse er hentet fra pasientens journal.
Kontaktopplysninger
Endre avsender eller legg til kontakter. Pasientens fastlege legges til automatisk under Kontakter om du ikke er pasientens fastlege.
Som standard vil det siste utkast journalnotatet ditt være automatisk utfylt under Aktuell problemstilling. Ellers har begge felt de samme funksjonene.
Her kan du:
Redigere tekst ved å skrive mer eller slette tekst i feltet
Legg til ett eller flere notater ved å klikke på Legg ved journalnotat, og velge hele eller deler av journalnotatene fra listen.
Fra dette punktet og videre i skjemaet kan man konfigurere slik at alle feltene vises eller skjules etter behov (les mer nederst).
Som standard ser man disse feltene i skjemaet:
Klinisk opplysning
Sykehistorie
Legemiddelreaksjoner
Legemiddel-opplysning
Lab-resultat
Finn flere tilgjengelige felter å legge til skjemaet ved å klikke på Velg felter. Velg fra listen og klikk Oppdater.
Ønsker du at flere felt skal være tilgjengelig i listen eller vises som standard? Les mer under Tilpasse skjemaet.
Som standard hentes alle kritisk informasjon automatisk fra pasientkortet.
Du kan fjerne en opplysning ved å trykke på X-ikonet .
Nye legemiddelreaksjoner må legges til på pasientkortet før de kan legges til i henvisningen. Trykk på Registrer Kritisk informasjon for å åpne pasientkortet.
Du kan manuelt velge å importere ved å klikke på Importer Kritisk informasjon.
Som standard er resultater automatisk lagt til i skjemaet.
Trykk på Legg til for å se oversikt over alle labresultatene til pasienten. Søk eller filtrer etter dato for å finne et lab-resultat. Trykk på resultatet i tabellen for å legge til resultatet i listen nederst (se hvordan). Trykk på Oppdater når du er klar.
Merk at kun kvantitative lab-resultater kan velges og legges til her. Du kan legge til skriftlige og kvalitative lab-resultater som en fil. Les mer her om hvordan man gjøre det.
Ønsker du å fjerne et lab-resultat fra listen, klikk på X-ikonet .
Signer-knappen vises på usignerte resultater. Trykk for å signere resultatet.
Aktive pågående ordinasjoner er som standard automatisk importert.
Trykk på Legg til for å velge hvilke av legemidlene du vil legge til i henvisningen. Når du er klar, trykk på Oppdater.
Fjern legemidler fra henvisningen ved å klikke på X-ikonet på hvert legemiddel.
Flere av de andre feltene fungerer på samme måte. Det er ulike valg for ulike felt.
Trykk på Legg ved journalnotat for å se og søke etter journalnotater. Du kan velge å legge til hele eller deler av journalnotatet i feltet. Klikk Vis alle journalnotater om alle journalføringer ikke er 100% lastet opp.
Trykk på Tannhjulet for å konfigurere feltet (les mer nederst).
Trykk på bindersikonet for å legge ved filer. Deretter:
Klikk på Legg ved fil øverst for å laste opp eller skanne dokumenter, eller
Legg ved meldinger hentet fra pasientens journal.
Klikk på Legg ved fil og Søk i filer for å velge en fil på datamaskinen din, eller klikk på Skann et vedlegg for å skanne inn dokumenter (se hvor).
Epikrise, Henvisning, Lab-resultater og andre meldingstyper fra pasientens journal vises i dette vinduet. De meldingstypene som kommer opp her avhenger av hvilke meldinger som finnes på pasienten. Klikk på en melding for å forhåndsvise den. Meldingene blir samlet nederst i vinduet når du velger dem.
Når du er klar, trykk på Oppdater for å legge alle filene til i henvisningen.
For å fjerne filer fra henvisningen, scroll nederst i henvisningen og klikk på X på filene du vil fjerne.
Du kan se den totale størrelsen av filene du har samlet ved Total (se hvor).
Henvisninger lagres automatisk som utkast hvert femte sekund. Dersom strømmen skulle gå på din PC, internettilgangen skulle forsvinne eller andre uforutsette hendelser skulle oppstå, mister du ikke arbeidet.
Du kan også lagre manuelt ved å klikke på Lagre utkast om du ønsker å fortsette arbeidet senere.
For å finne utkastet du jobbet med, klikk på Pågående handlinger og velg utkast etter pasientens navn. Her kan du også se siste dato og tidspunkt du jobbet med utkastet.
Du kan velge å endre, sende eller slette utkast. Når meldingen er ferdig utfylt, klikk Lagre og send.
Meldingen legges til som vedlegg i journalnotatet, som egen journalhendelse, i Mine sendte i postmodulen og i meldingsloggen.
Dersom du ønsker å slette utkast, kan du velge utkastet som du vil fjerne fra Pågående handlinger. Når vinduet er åpent, klikk på Slett utkast.
Du mottar henvisninger i innboks i postmodulen. Filtrer på henvisning under kommunikasjonstype.
Her kan du:
skrive ut,
rapportere avvik,
videresende,
sende status til henviserne,
signere,
signere og opprette journalnotat.
NÃ¥r du signerer blir meldingen arkivert og legger seg i Arkiv.
Ved å klikke Videresend kan du videresende henvisningen til en ny mottaker og sende status til utvalgte mottakere. Mottakerne kan være både interne (på klinikken) og eksterne (i Adresseregisteret). Merk at du ikke trenger å signere før du kan videresende.
NÃ¥r du videresender en henvisning til en ekstern mottaker, blir en kopi av den originale henvisningen lagt til som en PDF.
Du kan også legge til tilleggsinformasjon om du ønsker. Huk av Legg til tilleggsinformasjon (se hvor) og du vil få opp flere felt . Her fyller du ut skjemaet på vanlige måte (se øverst for tips). Feltene er de samme som i en ny henvisning.
NÃ¥r du er klar, klikk Lagre og send.
Når du klikker på Send status, kan du fylle ut hvem statusen sendes til. Mottakeren er alltid den opprinnelige henviseren og den den siste henviseren, om henvisning har blitt videresendt til deg. De to mottakerene er fylt ut automatisk. Du også har mulighet å velge flere kopimottakere, og pasientens fastlege blir hentet fra Adresseregisteret om du trykker Velg fastlege.
Når du er klar, trykk på Lagre og send.
Øverst i Motta henvisninger, finnes det Relaterte meldinger (se hvor). Her kan du se historikk for når statusen ble endret og når en henvisning har blitt videresendt.
Hvert felt med et tannhjul kan konfigureres til å automatisk legge inn informasjon fra pasientens medisinske historie/journal.
Som standard blir det siste utkast journalnotatet ditt automatisk fylt ut under Aktuell problemstilling, men ikke under de andre feltene.
Endre dette ved å klikke på det gjeldende tannhjulet for å åpne innstillinger. Velg hvilke deler av journalnotatet du ønsker skal importeres automatisk eller skru av denne funksjonen.
Flere av feltene under Tilleggsinformasjon kan konfigureres ved å klikke på tannhjulet ved siden av feltet.
Velg å importere pasientens informasjon automatisk fra gjeldende deler av pasientkortet, medisinmodulen, eller journalen.
Du kan tilpasse:
Antall svarrapporter som importeres
Maks alder på svarrapporter som importeres automatisk
Klikk på det øverste tannhjulet (ved siden av Tilleggsinformasjon) for å endre konfigurasjonen av visningsinnstillinger.
Her velger du hvilke felter som alltid skal være på skjemaet, hvilke du kan legge til underveis, og hvilke som skal være skjult.
Standard felter - skal alltid være på skjemaet.
Tilgjengelige felter - felter du kan legge til mens du fyller ut en henvisning. Klikk på Velg felter (se hvor) for å legge dem til skjemaet.
Skjulte felter - Ikke synlige.
Trykk på pil ned for å legge til flere felt under seksjonen, eller på X for å fjerne feltet. Rekkefølgen på feltene gjenspeiler rekkefølgen i skjemaet. Du kan endre rekkefølgen ved å klikke på et feltnavn og drar feltet til ønsket plassering.
Du kan Nullstille standard felter om nødvendig og/eller Oppdatere skjema når du er ferdig.
Hvem kan signere Lab-resultater i Henvisning-skjemaet?
Rettigheter er i linje med hvem kan signere resultatene i Lab-modulen. For å konfigurere hvilke ansatte eller roller som kan signere resultatene gå til Konfigurasjon og innstillinger -> under Klinikk -> Ansatte eller Avdelinger.
Klikk på Ansatte eller gruppen du vil endre, og gå til Tilgang og rettigheter. Under Laboratorie, huk av for Signere lab-svar.
Dersom en pasient har to adresser liggende på sitt pasientkort (folkeregistrert og privat-adresse) hvilken av de to adressene vil fremkomme ved sending av henvisning? Hvis en pasient har begge deler, kommer privat-adressen opp.
Hvordan kan man legge til eDialoger og interne dialoge meldinger til henvisningsskjemaet? Man må kopiere teksten fra dialogen og lime den inn i et felt i henvisningsskjemaet.
Kan jeg tilbakekalle eller redigere en henvisning som er sendt? Nei, det er ikke mulig fordi ikke alle sykehus støtter denne funksjonen.
Når klinikk mottar en henvisning inn i sin innboks, må den signeres før den blir videresendt? Nei, du kan videresende henvisningen uten å signere.
Lær hvordan du kan opprette en ny dialogmelding.
Dialogmeldinger brukes til å ivareta generelle kommunikasjonsbehov i tilknytning til pasientbehandling, og som ikke er dekket av egne standarder som for eksempel epikrise, henvisning, laboratoriesvar etc. Det inkluderer PLO-melding fra Sykepleietjeneste.
I et behandlingsnotat, klikk bindersikonet og velg Dialogmelding (elektronisk).
Mottakere hentes fra Adresseregisteret. Du kan søke på navn eller HER-ID både på behandlere og ulike instanser. Skal dialogmeldingen til NAV eller fastlege, klikk på handlinger over mottakerfeltet.
Dersom meldingen skal sendes til NAV, vil du få følgende alternativer for type:
Henvendelse om pasient som ikke er sykemeldt
Henvendelse om sykefraværsoppfølging
NÃ¥r du har fylt ut feltene, klikk Lagre og send.
Dialogmeldingen lagres som vedlegg i journalnotatet, som egen journalhendelse, i Mine sendte i postmodulen og kan søkes opp i meldingsloggen.
I postmodulen mottas alle innkommende dialogmeldinger fra andre i innboksen Tilbakemelding -> Dialogmelding.
Hvilke valg du har for å behandle meldingen, varierer utfra hvilken type melding det er:
Forespørsel: Du kan svare eller arkivere meldingen. Når du har svart, får du opp vinduet for nytt journalnotat der meldingen legges ved som vedlegg. Du kan også sende et nytt svar etter du har svart (se eksempel).
Svar på forespørsel: Du kan svare, signere eller signere og legge ved i et nytt journalnotat. Meldingen legges ved som vedlegg.
Notat: Her kan du velge å signere direkte eller signere og opprette et journalnotat. Når du har signert, flytter meldingen seg til arkiverte.
Avviksmelding: Signer meldingen for å arkivere.
Merk at:
Mottatte dialogmeldinger og svar på dialogmeldinger legger seg som journalhendelser i pasientens journal.
Avviksmeldinger vil derimot kun lagres i arkivet og ikke som journalhendelse da disse går på tekniske avvik og ikke er direkte knyttet til pasienten.
Det finnes forskjellige statuser på dialogmelding.
Om du er avsender av dialogmelding/forespørsel, får du og
når du har mottatt svaret. Etter den blir signert vises
.
Merk at du må signere igjen dersom et nytt svar blir sendt.
Om du er mottaker av dialogmelding/forespørsel etter at du har sendt svaret til avsenderen, får du og
.
Du kan da finne meldingen igjen i Arkiv og har mulighet til å sende et nytt svar.
Lær hvordan du oppretter epikrise.
Det finnes to typer epikriser: elektronisk over NHN og på papir, for de som ikke er på NHN.
I et nytt behandlingsnotat, klikk bindersikonet og velg Epikrise (elektronisk), eller bruk hurtigtasten
ALT + E
.
Mottakere hentes fra NHN Adresseregisteret, og du kan søke på behandler, insititusjon eller HER-ID. Du kan også bruke snarveien Velg fastlege for å legge til den ansvarlige fastlegen fra NHN fastlegeregister.
Feltet hoveddiagnose henter automatisk den siste brukte diagnosekoden. Du kan velge en annen fra listen, men merk at de må være registrert på pasienten fra før.
I feltene Kliniske opplysninger, Funn/undersøkselsesresultat og Andre kliniske opplysninger, kan du legge til eksisterende journalnotater.
Fyll ut resterende felter. Kun felter med rød stjerne er obligatoriske.
Velg så Lagre og send. Epikrisen sendes elektronisk til den valgte mottakeren.
Epikrise lagres som vedlegg i journalnotatet, som egen journalhendelse, i Mine sendte i postmodulen og kan søkes opp i meldingsloggen.
Du mottar epikriser i innboks i postmodulen. Filtrer på epikrise under kommunikasjonstype.
Her kan du rapportere avvik, skrive ut, signere for å bekrefte at du har sett meldingen eller signere og opprette journalnotat. Når du signerer blir meldingen arkivert og legger seg i Arkiv.
Klinikker som ikke er på NHN, kan opprette papir-epikriser. I et nytt behandlingsnotat, klikk bindersikonet og velg Epikrise (papir).
Mottakere hentes fra dine kontakter.
Under aktivt problem legges sist brukte problem inn. Du kan velge andre eksisterende problemer fra listen.
Informasjon i feltet Sosial hentes direkte fra pasientkortet, men kan også fylles ut manuelt.
Du kan legge inn eksisterende journalnotater i feltene forløp og behandling, funn og undersøkelsesresultater, vurdering og sosial.
Dersom pasienten er sykemeldt, kan du oppgi dette og for hvilken periode ved å huke av for sykemelding.
Skriv ut, Lagre eller begge deler. Lagrer du, legges epikrisen til som et vedlegg i journalnotatet. For å se på epikrisen etter du har lagret, kan du klikke på vedlegget.
EG Pasientsky har støtte for tjenestebasert adressering.
Tjenestebasert adressering brukes i elektroniske meldinger via Norsk Helsenett.
Ved tjenestebasert adressering skjer samhandlingen på virksomhetsnivå i stedet for på personnivå. Meldingene adresseres til standardiserte adresser, såkalte tjenestetyper, som hver klinikk registrerer i NHN Adresseregisteret. Dette gjør det enklere for helsepersonell å finne riktig mottaker når dere skal sende en elektronisk melding.
Ønsker man å ta i bruk tjenestebasert adressering må dette settes opp korrekt i NHN sitt adresseregister. Kontakt NHN for bistand til dette.‌
NÃ¥r tjenestetypene er registrert i NHN Adresseregisteret, vil de reflektere i journalsystemet.
Dere kan velge hvilke ansatte på klinikken som skal være deltakere i hver enkelt tjenestetype (eksempel: fysioterapi).
Åpne Konfigurasjon og innstillinger og gå til Tjenestebasert adressering.
I listen vises de ulike tjenestetypene og tjenestens HerID.
Under Deltakere, legg til ansatte som skal motta og sende meldinger innenfor tjenestetypen og HerID-en. Dere kan velge deltakere basert på rolle, stilling (enkelte ansatte) eller egendefinerte grupper for hver enkelt tjenestetype (se hvordan).
Er dere flere ansatte med samme rolle, anbefaler vi at dere velger rollen som deltaker. Dette sikrer også at nye ansatte med rollen automatisk får tilgang til meldingene.
Tilbyr flere ansatte samme tjeneste, legg alle disse inn i en gruppe og velg gruppen som deltaker. Dersom det for eksempel er en tverrfaglig klinikk der en fysioterapeut og en manuell terapeut skal motta meldinger for samme tjeneste, opprett en gruppe med disse brukerne og velg gruppen som deltaker (se hvor).
Én ansatt kan velges som deltaker på flere tjenester og HerID-er.
Klinikken vil også vises som en egen tjeneste i listen. Dette er en reserveløsning for å samle opp innkommende meldinger. Hvis en melding sendes til en deltaker som ikke har blitt konfigurert, er fjernet, ikke jobber på klinikken lengre eller lignende, så sendes meldingen til denne tjenesten i stedet.
Velg deltakere på reserveløsningen for å sikre at meldinger alltid kommer frem til klinikken. Her kan du velge enten én bruker eller en gruppe. Det forutsetter at brukeren har Her-ID eller at minst en i gruppen har Her-ID.
Dersom klinikken benytter tjenestebasert adressering, kan du som bruker motta og sende meldinger til og fra tjenestene du er satt opp som deltaker av.
Eksempel: Dere har satt opp en tjenestetype dere kaller Fysioterapi. Du er oppført som deltaker i denne tjenesten. Da har du også mulighet til å sende en melding med denne tjenesten som avsender.
Åpne en elektronisk melding, for eksempel en dialogmelding. I avsenderfeltet vil du få den eller de tjenestene du selv er deltaker i.
Avsenderen du brukte sist er valgt som standard. Behold den eller velg en annen, og fyll ut de resterende feltene.
I undermenyen til venstre kan du lese mer om hver type melding.
Meldinger som er sendt til tjenester du er deltaker i mottas på samme måte som meldinger direkte til deg. Les mer om mottak av meldinger.
Dersom klinikken har tjenestebasert adressering og jeg er deltaker i en tjeneste, kan jeg fortsatt sende meldinger fra meg personlig (personbasert adressering)? Ja, det kan du. Det ene utelukker ikke den andre. Du kan ha både tjenestebasert adressering og personbasert adressering, eller én av hver.