EG Behandlerportal
Lær mer om funksjonene i EG Behandlerportalen
EG Behandlerportalen er en del av EG Pasientsky Betaling. Du kan åpne portalen direkte fra plattformen ved å holde musepekeren over Økonomimodulen og velge EG Behandlerportal (se hvor).
Du kan også logge inn i portalen her:
Pasientene dine mottar en kode og betalingslenke via SMS når du sender et regningskort til EG Pasientsky Betaling. De kan logge inn direkte via lenken i meldingen, men du finner også lenken til pasients betalingsportalen her:
Ønsker du å lære mer om pasients betalingsportal for pasienter? Klikk her.
Innlogging

Innlogging skjer via BankID eller Buypass.
Enhver behandler som har utstedet en ordre for betaling vil automatisk ha en bruker i denne portalen (basert på fødseslnummer til behandler i ordren).
Andre brukere må gies tilgang av behandlerene som utsteder ordre.
Startsiden

Når du har logget inn, vil du lande på startsiden, hvor du raskt kan søke opp en ordre eller navigere til en annen side.
Du kan søke på:
Delvis tekst: for eksempel deler av navnet på behandleren eller pasienten.
Fødselsdato: kan skrives enten med
DD.MM.YYYY
ellerDDMMYYYY
.Merk at ved søk på fødselsnummer vises kun regningskort som du, som behandler, har opprettet.
Se eksempler her:
Andersen: Vil søke etter behandlere eller pasienter som innholder “Andersen” i navnet.
010189: Vil søke etter fødselsnummer eller fødseldato for pasienter, samt KID/regningskortnummer.
Per Andersen: Vil søke etter behandlere eller pasienter som heter “Per Andersen”.
Søk etter en ordre
Bruk fanen Ordresøk for avanserte søk med flere søkeparametere. Merk at ordre ikke lastes automatisk – du må bruke søkefunksjonen for å finne en ordre.

Velg søkekriterier i Søk-feltet, og skriv inn det du vil søke etter i Søketekst. Formatet avhenger av hva du velger i Søk-feltet. Se hva du kan søke på her.
Tips:
Ved søk på fødselsnummer vises kun regningskort du selv har opprettet som behandler.
For å vise alle ordre uavhengig av status, kan du søke med behandlerens navn.
Bruk Fra-til dato for å begrense tidsperioden for søket.
Søkeresultat viser følgende detaljer:
Ordredato: Dato regningen ble mottatt fra EPJ.
Ordrenummer: EPJ-ordrenummer/regningskortnummer.
Pasient: Fødselsnummer og navn.
Behandler: Behandlerens navn fra regningskortet.
Status: Viser om ordren er betalt, refundert, eller hvor den er i betalingsprosessen. Oversikt over alle statuser finner du her.
Beløp: Totalbeløp for ordren/regningskortet.
Du kan klikke på en ordre for å se detaljer, inkludert informasjon sendt fra EG Pasientsky-plattformen og tilknyttede betalingstransaksjoner.
Håndtere ordrene
For å endre eller rette opp regningskort må du gjøre det i EG Pasientsky-plattformen. Endringer i behandlerportalen oppdateres ikke i EG Pasientsky.
Les mer her hvordan du kan endre eller rette opp regningskort.

Klikk på en ordre for å åpne fanen med ordredetaljer.
Her finner du både vellykkede og mislykkede betalingstransaksjoner, samt eventuelle refunderinger.
Dersom ordren er betalt, kan du laste ned kvittering eller åpne den i et nytt vindu (se hvor).
OBS: Dersom du ønsker å endre eller rette opp en ordre, må dette gjøres i EG Pasientsky-plattformen. Ikke bruk Refunder-funksjonen, da endringer i behandlerportalen ikke oppdateres i EG Pasientsky.
Liste over alle statuser
Ikke betalt
Venter på elektronisk betaling, før den går videre til faktura etter fem dagers frist.
Betalt
Fullt betalt. Betalingsmetoden (Vipps, Kort, Terminal, Faktura osv.) vil være spesifisert.
Delvis betalt
Delvis betalt. Betalingsmetoden vil være spesifisert (f.eks. Faktura).
Refundert
Fullt refundert.
Delvis refundert
Delvis beløp er refundert.
Avvist
Ordren er avvist av systemet - kravet vil ikke bli fulgt opp videre.
Fakturert
Faktura er sendt ut, men ikke betalt.
Faktura opprettet
Faktura er opprettet, men ikke sendt ut enda.
Forfalt
Gjelder for fakturaer som ikke er betalt, og som snart vil gå videre til purring.
Inkasso
Ordren har gått videre til inkasso.
Håndtere inkasso

Fanen Inkasso gir deg en oversikt over fakturaer som har forfalt og risikerer å gå videre til inkasso. Beløpene i denne listen inkluderer hovedstol og fakturagebyr.
Oversikten kan benyttes til å kreditere fakturaer før de eventuelt sendes til inkasso.
Dersom du vil kreditere eller makulere en ordre, må dette gjøres i EG Pasientsky-plattformen. Endringer i behandlerportalen ikke oppdateres i EG Pasientsky.
Les hvordan du kan endre eller rette opp regningskort her.
Kontor

Fanen Kontor gir deg en oversikt over kontorets informasjon og den innloggede brukeren. Den viser også en oversikt over andre behandlere på kontoret som er koblet til løsningen.
Kundenummeret i denne oversikten er klinikkens kundenummer, som må oppgis i EG Pasientsky-plattformen (se hvor).
Tilganger
Fanen Tilganger viser hvilke tilganger du har til ulike kontorer og behandlere, samt hvilke tilganger du har gitt til andre brukere.
Den vanligste bruken av tilgangsstyring er å gi helsesekretærer tilgang til å følge opp regninger for behandlere. Enkelte klinikker gir også tilgang til daglig leder eller revisorer slik at de kan se betalingsinformasjon.
Gi tilgang til en annen bruker til dine data

Gå til fanen Tilganger, og klikk på Gi tilgang til en annen bruker.
Fyll inn fødselsnummer og navn på personen.
Under Tilgangsnivå, velg mellom:
Bruker gir full tilgang til å utføre handlinger.
Lesetilgang gir kun mulighet til å se ordrene.
Velg eventuelt en start- og sluttdato for tilgangen.
Hvis personen skal ha permanent tilgang, lar du sluttdatoen stå tom. Dette kan endres i etterkant.
Det anbefales her å sette en utløpsdato for tilgangene som deles ut - slik at det ikke står igjen med brukere som ikke burde hatt tilgang etter en periode.
Redigere eller fjerne tilgang
Gå til Tilganger, og finn personen under Tilganger du har gitt andre.
Klikk på Rediger for å endre navn, tilgangsnivå eller gyldighet (se eksempel).
Dersom du vil gi permanent tilgang, slett sluttdatoen og la den stå tom.
Klikk på Fjern for å fjerne tilgangen helt, og bekreft handlingen (se hvordan).
Ved å trykke på Vis inaktive får du oversikt over brukere som tidligere hadde tilgang (se hvor). Du må være administrator for å kunne endre dette.
Last updated
Was this helpful?