Behandlerportal
Lær mer om funksjonene i behandlerportalen
Last updated
Was this helpful?
Lær mer om funksjonene i behandlerportalen
Last updated
Was this helpful?
Behandlerportalen eller kundeportalen er en del av EG Pasientsky Betaling. Du kan logge inn i portalen her:
Pasientene dine mottar en kode og betalingslenke via SMS når du sender et regningskort til EG Pasientsky Betaling. De kan logge inn direkte via lenken i meldingen, men du finner også lenken til pasients betalingsportalen her:
Ønsker du å lære mer om pasients betalingsportal for pasienter? Klikk her.
Innlogging skjer via BankID eller Buypass.
Enhver behandler som har utstedet en ordre for betaling vil automatisk ha en bruker i denne portalen (basert på fødseslnummer til behandler i ordren).
Andre brukere må gies tilgang av behandlerene som utsteder ordre.
Når du har logget inn, vil du lande på startsiden, hvor du raskt kan søke opp en ordre eller navigere til en annen side.
Du kan søke på:
Delvis tekst, for eksempel, delvis etternavn.
Fødselsdato kan skrives enten med DD.MM.YYYY
eller DDMMYYYY
.
Se eksempler her:
Andersen: Vil søke etter behandlere eller pasienter som innholder “Andersen” i navnet.
010189: Vil søke etter fødselsnummer eller fødseldato for pasienter, samt KID/regningskortnummer.
Per Andersen: Vil søke etter behandlere eller pasienter som heter “Per Andersen”.
Bruk fanen Ordresøk for avansert søk og flere søkeparametere.
I fanen Ordresøk, velg søkekriterier i Søk-feltet, og skriv inn det du vil søke etter i Søketekst. Formatet avhenger av hva du velger i Søk-feltet.
Bruk Fra-til dato for å begrense tidsperioden for søket.
Søkeresultat viser følgende detaljer:
Ordredato: Dato regningen ble mottatt fra EPJ.
Ordrenummer: EPJ-ordrenummer/regningskortnummer.
Pasient: Fødselsnummer og navn.
Behandler: Behandlerens navn fra regningskortet.
Status: Viser om ordren er betalt, refundert, eller hvor den er i betalingsprosessen. Oversikt over alle statuser finner du her.
Beløp: Totalbeløp for ordren/regningskortet.
Du kan klikke på en ordre for detaljer, inkludert data mottatt fra EPJ og tilknyttede betalingstransaksjoner.
For å endre eller rette opp regningskort må du gjøre det i EG Pasientsky-plattformen. Endringer i behandlerportalen oppdateres ikke i EG Pasientsky.
Les mer her hvordan du kan endre eller rette opp regningskort.
Klikk på en ordre for å åpne fanen med ordredetaljer.
Her finner du både vellykkede og mislykkede betalingstransaksjoner, samt eventuelle refunderinger.
Dersom ordren er betalt, kan du laste ned kvittering eller åpne den i ey nytt vindu (se hvor).
OBS: Dersom du ønsker å endre eller rette opp en ordre, må dette gjøres i EG Pasientsky-plattformen. Ikke bruk Refunder-funksjonen, da endringer i behandlerportalen ikke oppdateres i EG Pasientsky.
Ikke betalt
Venter på elektronisk betaling, før den går videre til faktura etter [antall]
dagers frist.
Betalt
Fullt betalt. Betalingsmetoden (Vipps, Kort, Terminal, Faktura osv.) vil være spesifisert.
Delvis betalt
Delvis betalt. Betalingsmetoden vil være spesifisert (f.eks. Faktura).
Refundert
Fullt refundert.
Delvis refundert
Delvis beløp er refundert.
Avvist
Ordren er avvist av systemet - kravet vil ikke bli fulgt opp videre.
Fakturert
Faktura er sendt ut, men ikke betalt.
Faktura opprettet
Faktura er opprettet, men ikke sendt ut enda.
Forfalt
Gjelder for fakturaer som ikke er betalt, og som snart vil gå videre til purring.
Inkasso
Ordren har gått videre til inkasso.
Fanen Inkasso gir deg en oversikt over fakturaer som har forfalt og risikerer å gå videre til inkasso. Beløpene i denne listen inkluderer hovedstol og fakturagebyr.
Oversikten kan benyttes til å kreditere fakturaer før de eventuelt sendes til inkasso.
Dersom du vil kreditere eller makulere en ordre, må dette gjøres i EG Pasientsky-plattformen. Endringer i behandlerportalen ikke oppdateres i EG Pasientsky.
Les hvordan du kan endre eller rette opp regningskort her.
Fanen Kontor gir deg en oversikt over kontorets informasjon og den innloggede brukeren. Den viser også en oversikt over andre behandlere på kontoret som er koblet til løsningen.
Kundenummeret i denne oversikten er klinikkens kundenummer, som må oppgis i EG Pasientsky-plattformen (se hvor).
Fanen Tilganger viser hvilke tilganger du har til ulike kontorer og behandlere, samt hvilke tilganger du har gitt til andre brukere.
Den vanligste bruken av tilgangsstyring er å gi helsesekretærer tilgang til å følge opp regninger for behandlere. Enkelte klinikker gir også tilgang til revisorer slik at de kan se betalingsinformasjon.
Gå til fanen Tilganger, og trykk på Gi tilgang til en annen bruker.
Fyll ut fødselsnummeret og navn på personen.
Om ønskelig kan du sette fra-til dato for tilgangen.
Det anbefales her å sette en utløpsdato for tilgangene som deles ut - slik at det ikke står igjen med brukere som ikke burde hatt tilgang etter en periode.
Gå til Tilganger, og finn personen du ønsker å fjerne under Tilganger du har gitt andre.
Trykk på Fjern og bekreft.