Endringslogg 2016
Last updated
Last updated
PasientSky har nå kommet med en stor oppdatering: Oppgave-modulen har blitt erstattet med en ny modul som heter Post. Bakgrunnen for denne oppdateringen er de mange, gode tilbakemeldingene vi har fått fra våre brukere.
Nå har klinikker selv muligheten til å tilpasse oppsettet på de ulike typer av meldinger som blir sendt inn til klinikken. Med et forbedret kommunikasjonssenter, og nye snarveier, får du en god oversikt over alle innkommende, uleste og interne dialoger på klinikken. Reseptforespørsler, generelle henvendelser fra pasienter, og interne dialoger går under kategorien «dialoger».
Klinikker vil nå kunne behandle og svare på henvendelser fra pasienter på en mer dynamisk måte enn tidligere. For eksempel har det nå blitt mye enklere å gi pasienter beskjeder via PasientSky, ved å benytte «e-dialoger». Dersom dialogen inneholder en beskjed som ikke trenger svar fra mottakerer, skriver man enkelt og greit inn beskjeden og trykker på «avslutt». Dersom beskjeden i dialogen trenger svar fra mottakeren, brukes «svar»-knappen. For den som oppretter dialogen, trengs det ikke mer enn et tastetrykk for å velge mellom én- og toveiskommunikasjon:
I PasientSky vil alle dialoger klinikken har, både med pasienter og internt på klinikken, være samlet på et sikkert og oversiktlig sted. Du kan enkelt finne åpne, sendte eller arkiverte dialoger i Post-modulen. I tillegg er det mulig å se hendelssesloggen til den aktuelle dialogen, som gjør det mulig å følge med når mottaker har lest meldingen.
Du kan også enkelt videresende en dialog til en kollega eller brukergruppe, ved å bruke Videresend-funksjonen.
Det har kommet et rødt utropstegn til venstre for søkefeltet «Søk etter pasient». Marker dialoger som Viktig om de for eksempel trenger rask oppfølgning. Disse vil kun vises som viktig for brukeren som setter dialogen som viktig. Marker en dialog som et Gjøremål slik at den legger seg i ditt personlige dashboard, under snarveien Gjøremål.
PasientSky har fått følgende oppdateringer:
Ved første innlogging i klinikkportalen, vil brukeren nå bli sendt direkte til sin klinikkontekst i stedet for personlig kontekst.
Pasienter uten en registrert fastlege har nå ikke lenger en standardklinikk. Gjelder både pasientportalen og appen.
Markøren i fritekstfelt hopper ikke lenger frem i teksten hvis man skriver fort.
Diverse forbedringer av pasientsøket.
Tooltip vises nå korrekt uansett hvor musepekeren befinner seg.
Søk er forbedret og har nå blant annet bedre støtte for æ, ø og å.
Alle deltakere har nå samme skriftfarge (gjelder også andre modulerer som opererer med deltakere), mens pasienter fremheves med en turkis prikk.
Mulighet til å sende svar på timeforespørsel uten en behandler fra behandlerlisten (for å ta høyde for labbesøk, time hos turnus, vikar, o.l.)
Tooltip for avlys konsultasjon er lagt til.
Kommende timer på pasientkortet forsvinner ikke før dagen er omme.
«Timebok» på pasientkortet vises i forhåndsvisningen på pasientkortet.
Henvendelsesårsak vises nå på pasientkortet.
Mulighet for å avlyse timer tilbake i tid er lagt til.
Mulighet for å booke timer tilbake i tid er lagt til. Dobbeltklikk til høyre for timeuke.
Sender ikke notifikasjoner på bestilte, flyttede eller avlyste timer hvor konsultasjonsdatoen er tilbake i tid (for å ta høyde for at pasienter ikke får melding om at de har fått time på et tidspunkt som allerede har vært).
Fjernet kommentarfeltet til pasientene når de avlyser for å unngå at de formidler viktige ting gjennom en kanal som ikke skal brukes til sensitiv kommunikasjon.
Kommende timer på pasientkortet forsvinner ikke før dagen er omme.
Det er nå mulig å sortere rekkefølgen av timebøker i visningsgrupper.
Hvis man flytter en time til samme dato og tid får ikke lenger pasienten en ny notifikasjon.
Kalenderinnstillinger resettes ikke tilfeldig lenger.
Diverse forbedringer av pasientsøket.
Det har skjedd mye med PasientSky i år, og spesielt i løpet av den siste måneden. Her er noen av de nye mulighetene du kanskje har gått glipp av.
Vi har laget en egen knapp som kopierer fødselsnummeret til pasienten der dere trenger det mest: Aktiv pasient-feltet.
Ved å klikke på denne knappen trenger dere kun å bruke CTRL+V for å lime inn fødselsnummeret der hvor dere trenger det.
Vi anbefaler alle å oppdatere nettleseren sin, og hvis mulig, å bruke Google Chrome som nettleser, for å sikre at de nyeste funksjonene virker som de skal på din datamaskin.
Nå kan dere legge igjen kodebrikken hjemme, og heller ta i bruk BankID på mobil for å logge inn i PasientSky. (Husk å undersøke med banken din om du har det aktivert.)
Dere kan nå se timeforespørsler og e-dialoger fra pasienter i kommunikasjonssenteret ute til høyre. Dette gir dere et mer oversiktlig bilde av PasientSky. Vår anbefaling for helsesekretærer er å ha Timebok i kommunikasjonssenteret til høyre, og oppgavelisten Resept og faktura i hovedvinduet til venstre.
Vi jobber med å bygge et større og bedre hjelpesenter som vil inneholde korte artikler, tips og videoklipp om hvordan man bruker PasientSky. Gi beskjed dersom det er bestemte ting dere ønsker at vi skal skrive om.
Vi setter stor pris på alle tilbakemeldingene dere har kommet med til nå – dere er med på å gjøre PasientSky bedre. Tusen takk, og en riktig god sommer til dere alle!
Torsdag 16. juni 2016 kom vi med følgende forbedringer som gjør det enda lettere å bruke PasientSky for helsepersonell.
På alle «Aktiv pasient»-komponenter finnes det nå et nytt ikon. Ved å trykke på dette kopieres fødselsdatoen/D-nummer til den aktive pasienten.
Kontrastnivået på menyknappene i bunnen av dashboard er forsterket.
På pasientkortet er Endre endret til Endre fastlege.
Bedre validering av fødselsdatoer på nye pasienter.
Fikset litt på TAB-indekseringen i organisering av dashboard generelt og i Internet Explorer 11.
Mindre tilpasninger i visningen av timer på pasientkortet.
Mindre tekstrettelser generelt på plattformen.
Rettet en feil der Internet Explorer lukker ved bruk av brukergrupper og tildeling av autentisering på sikkerhetsnivå 3.
Endring av kontraster på ønsket tidspunkt (08.00-10.00, 10.00-14.00 og Etter 14.00).
Endring av pasientkomponenten i nye og håndterte forespørsler slik at man mer informasjon.
Lagt inn Kopier fødselsdato på pasientkomponenten i forespørselen.
Sortering av forespørsler i listen Forespørsler. Ønsket dato nærmest dagens dato øverst.
Rettet en feil der en åpen dialog ikke minimeres ved endringer i grid.
Onsdag 15. juni 2016 gjennomførte vi en oppdatering av pasientportalen og PasientSky-appen.
Vi har nå gjort det enda tydeligere hvilken funksjon man må bruke når man ønsker å få en resept fra legen, og hvilken man må bruke når man ønsker å bestille en levering av medisin fra e-apotek.
Her har vi lagt inn en presisering om at det er fastlegen som skriver ut resepter. De fleste leger i Norge gjør dette via e-resept slik at pasienter kan gå til hvilket som helst apotek uten å først måtte hente en papirresept hos legen sin.
Oppdateringen inkluderer:
Presisering av hvor man bestiller resept hos legen sin.
Presisering av hvor man bestiller levering av medisin via e-apotek.
Mulighet for å angi om man ønsker billigste alternativ av medisinen man har forespurt.
Mulighet for å angi leveringsmetode (Post i butikk eller hjemlevering på døren).
Med PasientSky er du enda et steg nærmere en enklere hverdag.
Natt til 4. juni gjennomgikk PasientSky en ny stor oppdatering. Denne gangen har fokuset vært et enklere og renere brukergrensesnitt i klinikkportalen, samt en rekke nye funksjoner og muligheter.
Alle vinduer og prosesser kan nå minimeres til en arbeidslinje nederst i bildet. Det gir deg for første gang mulighet til å jobbe med flere ting samtidig.
Se for deg at du svarer på en pasients timeforespørsel, samtidig som en annen pasient ringer og spør om du kan legge til en relasjon på barnet deres. I PasientSky kan du nå minimere timeforespørselen til arbeidslinjen, mens du åpner pasientkortet til den andre pasienten – helt uten å miste arbeidet ditt.
Det nye kommunikasjonssenteret gir deg nå enda bedre innsikt i dine aktiviteter i PasientSky. Kommunikasjonssenteret inneholder mange nye funksjoner som blant annet varslinger, aktive timeforespørsler, samt aktive oppgaver og dialoger.
I tillegg til Buypass og BankID, kan helsepersonell nå logge seg inn i klinikkportalen med BankID på mobil. Dette er allerede den mest brukte innloggingsmetoden blant pasienter, og vi er glade for at våre klinikkbrukere nå også kan ta det i bruk.
PasientSky skal være enkelt og intuitivt å bruke. Derfor gjør vi nå klinikkportalens utseende enda bedre. I tillegg til et nytt og lekkert grensesnitt, har vi også jobbet mye med å forbedre navigasjon og tastatursnarveier.
Kontakt oss i dag hvis du vil ha en introduksjon til det nye PasientSky.
Detaljert informasjon om versjon 3 (3. juni 2016):
Mer oversiktlig innloggingsmeny.
BankID på mobil for helsepersonell.
Glemmer du passordet ditt ved mobilpålogging kan du gjenopprette det selv.
Systemet husker forrige innloggingsmetode til neste innlogging.
Link som går til hjelpesenter.
Tydligere kontaktskjema når mobilpålogging skal opprettes.
Navigasjon mellom kontekster, logg ut og profil er flyttet til høyre hjørne.
Hjelpeikon nederst i venstre hjørne har endret utseende og fått diverse forbedringer.
Link til kontaktskjema.
Kontaktskjema er kategorisert for mer effektiv support.
Link til hjelpesenter.
Hjelpesenter med videoer, brukerveiledninger, ofte stilte spørsmål osv.
Link til blogg.
Menylinje er flyttet fra topp til venstre, og er blitt kombinert med submenyer. Hold musepeker over menyen for å se submeny.
Et nytt ikon med enkel tilgang til opprettelse av oppgaver, pasienter, e-dialoger og kontakter er lagt til øverst til venstre.
Handlekurv er flyttet og fornyet.
Ved å holde musepekeren over den lille svarte boksen med hvit pil (helt til høyre, midt på siden) vises varslingssenteret.
Minimeres et vindu (f.eks. timeforespørsel) finner man det i den nye arbeidslinjen i bunnen av bildet.
Søkefeltet øverst i bildet har fått små grafiske forbedringer med snarvei til Ny oppgave og Ny e-dialog.
Pasientkortet har ikke lenger et eget ikon, men er tilgjengelig via hurtiglink på pasientens navn.
Tilbakemeldinger ved utførte handlinger er flyttet fra bunnen av skjermen til et midlertidig vindu øverst til høyre. Utseende er endret.
TAB går aldri ut av pop-ups eller vinduer og fortsetter i loop.
Pil ned åpner dropdowns.
Introduksjon av ESC i alle popups, vinduer, dropdowns m.v.
Introduksjon av minimer- og maksimerfunksjon.
Mulighet til å minimere vinduer (pasientkort, oppgaver, dialoger etc.)
Resulterer i at du kan holde på med flere pasienter og handlinger simultant.
Husker om du har skrevet noe i dialoger og vinduer.
Endret navn fra Kommunikasjon til Post. Dette er for de som har e-konsultasjon.
Grafisk tilpasning. Strukturen er den samme.
Vinduet for nye dialoger er tilpasset og forenklet.
Rettet en feil hvor tekst man arbeider med blir borte hvis man går mellom nettleseren og et annet vindu.
Pasienten legges nå automatisk til som involvert pasient når man klikker på Ny dialog fra oppgavedetaljer.
Grafisk tilpasning.
Hastighetsforbedringer i forbindelse å se data.
Endring av hvor man legger til eller endrer fastlege.
Mulighet til å legge til og fjerne profilbildet til pasient.
Innstillinger er nytt. Kan nå gi og trekke samtykke til pasient med tilhørende hendelseslogg.
Kan fjerne muligheten for at en pasient kan bestille timer på nett.
Grafisk tilpasning av både grid og detaljvinduet til forespørsler.
Mulighet for å velge hvilken informasjon skal vises i timebokgrid.
Mulighet for å se pasientens fastlege (hvis dette er oppdatert på pasientens pasientkort).
Tydeliggjort at bemerkninger i forespørselen sendes til pasient.
Kommer midlertidig fram når musepekeren er over den hvite pilen, og fjernes igjen når musepekeren er utenfor varslingssenterets område.
Kan låse vinduet ved å klikke på tegnestiften, deretter klikke på den hvite pilen for å ta bort eller få frem vinduet igjen.
Mulighet for å bruke 3 faner for å legge inn flere snarveier.
Faneindikator viser om det er nye varslinger fra de forskjellige svarveiene.
Mulighet for å legge til snarvei til Timebok og Post.
Mulighet for å organisere de forskjellige fanene.
Oppgavedetaljer har fått en grafisk gjennomgang.
Oppgaver kan minimerers.
Pasient legges automatisk til som involvert når man oppretter en ny oppgave fra en eksisterende oppgave.
Tydeliggjort at kommentarer i oppgaver er interne.
Forbedring av feilmeldinger og andre meldinger i GUI.
Semantiske forbedringer.